پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

کازیین Casein


پروتئین دانه‌ای یاکلوخه‌ای مایل به سفید تا زردرنگ است که از شیر وخامه گرفته با عمل اسیدی رقیق، یا انعقاد توسط پنیر مایه، یا با پنیر آب خوراک قبلی رسوب داده می‌شود. مادهٔ رسوب کرده، سپس صاف و خشک می‌گردد. شیر گاو محتوی حدود ۳% کازیین است. در آب یا الکل نامحلول، ولی در قلیائی‌ها محلول است. گرچه کازیین معمولاً از شیر تجاری گرفته می‌شود، ولی به‌علت داشتن میتونین، اسید در هم مرکاپتوبرتیریک که در قبال تصلب کلسیمی شریان‌ها عکس‌العمل‌ نشان می‌دهد، ماده غذائی فرعی با ارزشی است. این اسید، در سفیدهٔ تخم‌مرغ نیز یافت می‌شود. میتونین، یکی از مفیدترین آمینواسیدهاست و در پزشکی برای درمان کمبود پروتئین و در بیماری‌های پوستی برای درمان جوش صورت و ریزش مو کاربرد دارد. پروتئین غذائی را به بافت تبدیل می‌کند. تعادل نیتروژنی را حفظ، و بهبود زخم‌ها را سرعت می‌بخشد. امروزه بطور مصنوعی برای مصرف خوراک طیور ساخته می‌شود. کمی کازیین به‌عنوان محصول فرعی هنگام تولید اسید لاکتیک از شیر دست نخورده تولید می‌شود. کازیین در ۵/۴ ph ته‌نشین می‌شود. با هیدروکسید سدیم واکنش کرده کازیینات سدیم می‌دهد.
قسمت عمده تولید کازیین با رسوب اسیدی است، که دارای رطوبتی کمتر از ۱۰% همراه با کمتر از ۲۵/۲% چربی و کمتر از ۴% خاکستر است. کازیین. تولیدی از پنیر مایه تا ۵/۷% خاکستر و کمتر از ۱% چربی داشته، و در قلیائی‌ها کمتر محلول است. در ساختن پلاستیک‌ها کاربرد دارد.
کازیین برای ساختن پلاستیک‌ها، چسب‌ها، آهار زدن کاغذ و پارچه و رنگ‌های داخلی قابل شستشو، پرداخت و جلای چرم، و به‌عنوان غذای بیماری قند کاربرد دارد [۱۷].

۱۷ ـ سیر تکاملی تولید آهن و فولاد ـ ناصر توحیدی
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید