سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

کوچه خبر؛ قصه های ام.پی.تری


کوچه خبر؛ قصه های ام.پی.تری
صد و ده کتاب اتفاقی نیست. خدا می‌داند پشت این صدو ده کتاب چاپ شده چه‌قدر فکر ، تحقیق، مطالعه و بی‌خوابی پنهان شده است. با این حال مهمان این هفته کوچه خبر همچنان پر انرژی و خستگی‌ناپذیر کار می‌کند.
حتماً او را می‌شناسید. کمتر کسی پیدا می شود که با آثار خوب فریبا کلهر بیگانه باشد. او سال ۱۳۴۰ در تهران متولد شد و حرفهٔ اصلی‌اش نویسندگی است. غیر از نوشتن مدتی سردبیر مجلهٔ سروش کودکان بوده و دارای مدرک کارشناسی ادبیات فارسی و کارشناسی ارشد علوم تربیتی است.
«سوت فرمانروا»، «هوشمندان سیاره اوراک»، «پسران گل»، «سالومه و خرگوش» و «از بهشت آمده‌ای» از کتاب‌های شناخته‌شدهٔ فریبا کلهر هستند که برای آنها جایزه‌هایی هم گرفته است.
برای آگاهی از کارهای تازه کلهر می‌توان به این کتاب‌ها اشاره کرد: مجموعهٔ چهارده جلدی «با علی یا علی» که در بارهٔ چهارده معصوم است؛ تاکنون هشت جلد از آنها را انتشارات به‌نشر منتشر کرده است. «رو به آسمان» و «اسطوره‌های انیانا» را انتشارات سروش چاپ کرده و همین طور «بازنویسی الهی نامه» را نشر پیدایش به چاپ رسانده است.
حالا که تا اینجا آمدیم، بد نیست به کارهای زیر چاپ کلهر اشاره کنیم. کتاب‌هایی مثل «قصه‌های فیلسوفان» و «قصهٔ آقا کوچولو» که آنها را انتشارات امیرکبیر چاپ می‌کند و «قصه‌های قبل از غذا» و «آسمان چهارم» که توسط انتشارات قدیانی منتشر می‌شود و آخرین کتاب هم ادامه مجموعه «با علی یا علی» است. او سه کتاب هم در دست بررسی دارد و منتظر جواب ناشران است. نام این کتاب‌ها «تندتر از اونه که یواش باشه»، «اونی که بود من نبودم» و همین طور «قصه‌های ام. پی. تری» است.
یافتن سوژه برای نویسنده‌ها گاهی سخت است، اما شاید باورتان نشود که دیدن ویترین مغازه‌ها که از سرگرمی‌های دوست داشتنی فریبا کلهر است، باعث می‌شود سوژه‌های ناب داستان‌هایش را شکار کند.
پیشنهاد او برای آنهایی که دوست دارند در جادهٔ رمان و داستان قدم بردارند زیاد خواندن، نوشتن و مهم‌تر از همه پرورش خلاقیت است که عنصر اصلی در این راه است.

مژگان خسروی
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید