جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

ناخودآگاه خود را دوباره برنامه ریزی کنید


ناخودآگاه خود را دوباره برنامه ریزی کنید
ان ال پی (برنامه ریزی عصبی بیانی) یکی از آخرین روش ها در زمینه مدیریت ذهن و پیشرفت فردی است که به صورت گسترده ای در سرتاسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد. انسان ها پدیده هایی هستند که کلیه رفتارهای آنان براساس برنامه ریزی صورت می گیرد. این برنامه ریزی گاهی اوقات می تواند مفید فایده واقع شده و یا همچون مانعی برای رسیدن به موفقیت عمل کند. ان ال پی برای اولین بار توسط ژان گریندر و ریچارد باندلر در سال ۱۹۷۰ میلادی پایه گذاری گردید. بنیانگذاران ان ال پی به صورت شایان ذکری به مطالعه و اکتشاف نحوه کارکرد رفتارهای انسانی پرداختند. ان ال پی با استفاده از ابزارهایی همچون اناگرام و هیبنوتیزم اریکسونی امروزه در زمینه های گوناگونی همچون درمان، ارتباطات، مدیریت و ورزش مورد استفاده قرار می گیرد از دیگر موارد مورد استفاده آن می توان به کاهش چشمگیر استرس اشاره کرد.هر کاری در دنیای ما از یک برنامه ریزی شروع شده است و تمامی کارهای روزمره بر طبق یک برنامه ریزی است. همچنین رفتارها انسان نیز براساس برنامه ریزی است که براساس تجربه ها و یادگیری ها از زمان شکل گرفتن او در رحم مادر بوجود می آید که بسیاری از آنها کنترل شده و یک سری کنترل شده نیست. اعمال کنترل شده ما را ضمیرآگاه ما فرمانده ای می کند و قسمت دوم را ضمیر ناخودآگاه برای ما برنامه ریزی نموده و انجام می دهد. این ضمیر قسمتی از مغز بوده که بر طبق بعضی از نظریه ها محل آن در افراد راست دست در قسمت چپ مغز و در چپ دست ها به عکس است. این ضمیر در تمامی حالات در حال برنامه ریزی برای ما بوده بطوریکه در پشت هر برنامه هدفی نهفته است و مقصود از آن حمایت از آن است، این برنامه ریزی در سه مرحله انجام می شود:
۱) تجربه های شخصی
۲) بررسی و تحلیل
۳) اطلاعات جدید دریافت شده.
یعنی ما در دوران کودکی و نوجوانی تحت تربیت خانواده و محیط اطلاعاتی را کسب نموده که در کنار این اطلاعات تجربه هایی را هم به دست آورده ایم و همانند یک کامپیوتر که اطلاعات ورودی را پردازش و نتیجه را گزارش می نماید، ضمیرناخودآگاه ما نیز طبق اطلاعات دریافتی و تجربه های عملی شروع به بررسی و تحلیل این اطلاعات به منظور ایجاد یک رفتار مثبت در شخص را می نماید، و تا رسیدن اطلاعات جدید همان رفتارهای قبلی را برای شخص برنامه ریزی و تدوین می کند.
به عنوان مثال: تجربه سیگار کشیدن شاید در سنین پایین برای اشخاص برنامه ریزی شده باشد و هدف از سیگار کشیدن با توجه به نوع اطلاعات دریافتی برای شخص برنامه ریزی می شود اگر اولین تجربه برای شخص دیدن یک فرد ثروتمند و با شخصیت است که مشغول به سیگار کشیدن است، ضمیر، سیگار کشیدن را مظهر شخصیت و ثروت برای شخص برنامه ریزی نموده و اور را به سوی سیگار راهنمایی می کند. در صورتی که این تجربه می تواند به عکس نیز صورت پذیرد و اولین تجربه مواجه شدن با سیگار برخورد با انسان های معتاد که هیچکس برای آنها احترامی قائل نیست، بوده و ضمیر سیگار کشیدن را مصادف با بی احترامی از سوی انسان های دیگر می شناسد و شخص هیچگاه به سوی سیگار کشیده نخواهد شد. در مرحله سوم که به عنوان یک مرحله درمانی نیز مطرح می شود شخص با دریافت اطلاعات جدید برنامه ریزی های جدید را نیز توسط ضمیرناخودآگاه خود انجام خواهد داد. برنامه ریزی های انجام شده برای ما از همان دوران رحم آغاز شده و تا پایان عمر ادامه می یابد. فقر و ثروت، کارمند و مدیر، حتی بعضی از بیماری ها و سلامتی هم در اثر برنامه ریزی های درست و غلطی هستند که در طول زندگی برای ما صورت گرفته است و برای تغییر در زندگی نیازمند تغییر در برنامه ریزی ها هستیم و این امر با رجوع به ضمیر ناخودآگاه صورت می پذیرد و ان ال پی در واقع علم برنامه ریزی ضمیر ناخودآگاه را در اختیار ما قرار می دهد. ان ال پی از نظر معنا برنامه ریزی عصبی بیانی نام دارد که به زبان انگلیسی programming Linguistic Neuro است.
● مدل متا چیست؟
این مدل توسط ریچارد بندلر و جان گریندر از پایه گذاران ان ال پی ایجاد شده است. بر مبنای این مدل درمی یابیم که جهان چیزی نیست مگر نقشه ذهنی ما و این همان چیزی است که نحوه تعامل هر انسان را با جهان اطرافش معین می نماید، با این تفاسیر پس به تعداد افراد روری کره زمین نقشه ذهنی داریم که این نقشه های ذهنی تشکیل دهنده موفقیت یا شکست افراد چه در حورزه کاری و چه در حوزه زندگی شخصی است. نحوه شکل گیری نقشه ذهنی افراد قویا به ذهن ناخداگاه وابسته است و آموزش و تغییر در ناخوداگاه کار نسبتا دشواری است ولی امکان پذیر و دارای راه کار است. در جلسه بعدی نحوه مدیریت ذهن ناخدا گاه و نحوه سازماندهی مجدد نقشه ذهنی، بیان خواهد شد. پس اگر بتوانیم این نقشه ذهنی را بیشتر بشناسیم، چگونگی شکل گیری و تغییر در آن را بدانیم، مدل بهتری از جهان خواهیم داشت و هر چه مدلی که از جهان داریم به طبیعت جهان هم خوانی بیشتری داشته باشد، مدیریت و استفاده استراتژیک از آن راحتر خواهد بود.

مهتا حیاتی
منبع : روزنامه ابتکار


همچنین مشاهده کنید