جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

طرز تشویق کودکان به مطالعه


طرز تشویق کودکان به مطالعه
اگر می‌خواهید کودک، کاری را انجام دهد، اول باید خودتان آن را انجام بدهید! هر کسی که با بچه‌ها کار می‌کند، می‌داند که ما امروزه با موانع توجه بسیاری رو به رو هستیم. نه فقط حضور مسلط تلویزیون، که فعالیت‌های اضافه بی‌پایان بعد از مدرسه، تکالیف مدرسه و... زندگی بچه‌ها را پر کرده است. در عین حال ما باید بتوانیم خواندن کلمات و ادبیات را برای بچه‌ها سرگرم‌کننده و جذاب کنیم. اولین کلید این کار این است که خودتان هیجان‌زده باشید. یکی از پیشنهاد‌های ما این است که در حال خواندن غافلگیر شوید! آیا تا به حال کسی را ندیده‌اید که به طور عمیق در کتاب فرورفته است؟ شک دارم که با دیدن این صحنه توانسته باشید خودتان را نگه دارید و پرسیده‌اید: «ببخشید، داری چی می‌خونی؟» بگذارید بچه‌ها هم همین طور شما را ببینید و غافلگیر شوند. اگر فرصتی برای خواندن دارید، حتما این کار را در جایی انجام دهید که همه شما را ببینند!
● این روزها چه می‌خوانی؟
از بچه‌ها بپرسید چه کتابی می‌خوانند و این کار را زیاد بکنید. وقتی خود من بچه بودم، در حسرت بحث کردن درباره کتاب‌ها بودم. دوست داشتم کتاب بخوانم اما نمی‌توانستم و جالب نبود درباره‌اش با دوستانم حرف بزنم. برای همین برای کسانی که به خواندن علاقه نشان می‌دادند، به خصوص بزرگسالان، ارزش زیادی قایل بودم.
● آفرینش فضا
بچه‌ها برای خواندن به مکان‌های امن و راحت عشق می‌ورزند. بعضی‌ها دوست دارند زیر اشیا دراز بکشند. من می‌دانم که فضا و جا اغلب کم هم هست اما اگر می‌توانید مکانی در کلاس یا کتابخانه کنار بگذارید تا بچه‌ها برای خواندن در آنجا آزاد باشند. صندلی‌های نرم یا حتی وسایلی مانند چادر اسباب بازی عالی هستند. شاید بتوانید از کسی خواهش کنید که ‌این ساخت و سازها را برایتان انجام بدهد. لااقل از آنها سوال کنید!
● نگاهی جدید به نمایشگاه
همیشه تعدادی نمایشگاه فصلی وجود دارد اما شما هم می‌توانید نمایشگاه‌های متفاوتی داشته باشید. می‌توانید کلکسیونی از کتاب‌ها را به بچه‌ها بدهید تا درباره آنها نقد بنویسند یا کشوی کوچکی در کنار قفسه کتاب‌ها داشته باشید که بچه‌ها بتوانند آزادانه نظراتشان را بنویسند.
● تابلوی پیغام‌ها: من اینجا بودم، تو کجا بودی؟
یادگرفتن خواندن، بزرگ و هیجان‌انگیز است. شما می‌توانید جایی برای نوشتن پیغام‌های روزانه و اطلاعیه‌های خاص کنار بگذارید. درست مانند دفاتر کار که یک تابلو برای آگهی و پیغام‌های شخصی به نام کارکنان وجود دارد. اگر چنین چیزی داشته باشید، مردم حتما از آن استفاده می‌کنند. پدر و مادرها را تشویق کنید که وقتی بچه‌ها دنبال کتاب می‌گردند، به نام آنها پیغام بگذارند و آنها را تشویق کنند. این هم راه جالب دیگری برای عادت کردن به مطالعه است.
● داستان بی‌پایان
می‌توانید در کلاسوری در کتابخانه، داستانی دنباله‌دار را بچسبانید. هر روز یک جمله یا یک پاراگراف بنویسید و بگذارید بچه‌ها ادامه داستان را خودشان تصور کرده و اضافه کنند.
● گوشه شعر و داستان
کتابدار‌ها هم می‌توانند یک گوشه از کتابخانه را به فضای کاری تبدیل کنند تا بچه‌ها برای خواندن یک کتاب مصور یا یک شعر به آنجا بروند.
تنها چیزی که لازم دارید، صندلی، تابلو و زنگی کوچک است. از زنگ وقتی استفاده می‌کنید که کسی بخواهد یک داستان یا افسانه را تعریف یا اجرا کند. این طوری از دیگران برای تماشا و شنیدن دعوت می‌کنید. اگر این کار را عامل بی‌نظمی می‌دانید، زمان‌های خاصی برای اتفاق افتادنش در نظر بگیرید.
● من کی هستم؟
کسانی که ذوق تئاتر بازی کردن دارند می‌توانند با لباس مبدل بچه‌ها را به ذوق بیاورند. این لباس مبدل می‌تواند بسیار ساده باشد. کلید کار در صحبتی است که می‌کنید. شما باید سر نخ‌هایی به بچه‌ها بدهید تا حدس بزنند شما کدام شخصیت از کدام کتاب هستید، ممکن است بچه‌ها حدس‌شان را روی برگه‌ای بنویسند و اگر درست حدس زده باشند، جایزه بگیرند. شما باید به خوبی به داستان مسلط باشید و اگر شخصیت‌های فرعی را انتخاب کنید، بازی جالب‌تر می‌شود. پیشنهادهای من اینها هستند: لباس آزمایشگاه برای ماری کوری؛ یک ردای سیاه برای استادی در داستان هری پاتر.
● من وقت ندارم
اگر وقت زیادی ندارید یا در زمان‌های کوتاه با بچه‌ها در تماس هستید باید از راه‌های سریع‌تری استفاده کنید. پیشنهاد خوبی در این باره معماها و واقعیات باورنکردنی است. همیشه چنین کتاب‌هایی در کتابخانه وجود دارد. شما می‌توانید آنها را در میز امانت نگه دارید و آماده باشید که هر روز واقعیتی جالب یا معمایی به بچه‌ها ارایه کنید.

منبع: Studyweb.com
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید