پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

۱۳ نکته درباره سایمتیدین


۱۳ نکته درباره سایمتیدین
۱) سایمتیدین یکی از پرمصرف‌ترین داروهای گوارشی است که از سوی پزشکان خانواده برای بیماران تجویز می‌شود.
۲) سایمتیدین از جمله داروهای ضد ترشح اسیدمعده و از مشتقات ایمیدازول است و به شکل آمپول و قرص در داروخانه‌های کشور عرضه می‌شود.
۳) سایمتیدین در بزر گسالان ۳۰۰ میلی‌گرم روزانه چهار بار به همراه غذا و پیش از خواب به مدت هشت هفته از سوی پزشکان خانواده توصیه می‌شود.
۴) داروی سایمتیدین نیز همانند داروهای دیگر دارای برخی عوارض جانبی است که بیش از همه دستگاه‌های عصبی، ادراری، قلب، گوارشی، خون و پوست را درگیر می‌کند. شایع‌ترین علایم گزارش شده، اغما، سردرد،‌ افسردگی، سرگیجه،‌ اضطراب، ناتوانی جنسی، افزایش ضربان قلب، اسهال، دل‌پیچه، کهیر، راش، تعریق و گرگرفتگی است.
۵) افرادی که به داروی سایمتیدین حساسیت دارند نباید از این دارو مصرف کنند اما در دوران بارداری و شیردهی دارو با احتیاط توصیه می‌شود.
۶) شروع اثر سایمتیدین ۳۰ دقیقه پس از مصرف خوراکی و ۱۰ دقیقه پس از تزریق عضلانی آغاز می‌شود و پس از ۴۵ تا ۹۰ دقیقه به اوج اثر می‌رسد و مدت اثر آن نیز ۴ تا ۵ ساعت است و پس از سوخت و ساز در کبد از طریق کلیه دفع می‌شود.
۷) مصرف هم‌زمان سایمتیدین با دیازپام، فنوباربیتال، فنی‌توئین، پروپرانولول، لیدوکایین و تئوفیلن باعث تداخل دارویی می‌شود بنابراین در صورتی که از این داروها استفاده می‌کنید حتما به پزشک‌تان اطلاع دهید.
۸) در صورتی که پزشک‌تان آمپول سایمتیدین برایتان تجویز کرد، دقت کنید پس از رقیق کردن ۳۰۰ میلی‌گرم از دارو در ۲۰ میلی‌لیتر نرمال سالین طی مدت دو دقیقه به صورت وریدی تزریق شود و یا می‌توان ۳۰۰ میلی‌گرم از دارو را در ۵۰ میلی‌لیتر از یک محلول مناسب حل کرد و طی مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه تزریق کرد.
۹) سعی کنید داروی سایمتیدین را با غذا مصرف کنید تا طول مدت اثر آن طولانی‌تر شود. همچنین از ضد اسیدها یک ساعت پیش یا یک ساعت پس از خوردن سایمتیدین استفاده کنید
۱۰) می‌توانید از محلول رقیق شده سایمتیدین تا ۴۸ ساعت و در دمای اتاق نگهداری کنید.
۱۱) مصرف طولانی‌مدت سایمتیدین می‌تواند سبب ژنیکوماستی (بزرگ شدن سینه) یا ناتوانی جنسی شود که این عوارض با قطع دارو برگشت‌پذیر است.
۱۲) هنگام مصرف سایمتیدین ‌ از رانندگی یا انجام کارهای خطرساز اجتناب کنید.
۱۳) از مصرف فلفل، کافئین، الکل و ادویه‌جات تند و یا غذاهای خیلی داغ همراه با سایمتیدین اجتناب کنید و همچنین از مصرف داروهای بدون نسخه مانند آسپرین یا ضد سرفه و داروهای سرماخوردگی با آن خودداری کنید.
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید