شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

۱۸ شهریور: در شهر چه گذشت؟!


۱۸ شهریور: در شهر چه گذشت؟!
با وجود این که همه فروشگاه‌ها ملزم به نصب برچسب قیمت‌روی اجناس خود شده‌اند اما باز هم تعدادی از فروشگاه‌ها به خصوص فروشگاه‌های عرضه کننده پوشاک، از قیمت‌گذاری اجناس خود خودداری می‌کنند.
● اجناس بدون قیمت
در این بین برخی از فروشندگان قیمت های دلخواه خود را بسته به ظاهر مشتریان اعلام می‌کنند و گاهی قیمت واقعی جنس فراموش می‌شود.
در صورتی که اگرقیمت اجناس روی آنها نصب شده باشد، مشتری با آگاهی از قیمت واقعی در مورد خرید آن تصمیم‌گیری می‌کند.
معمولا مغازه‌هایی که جنس‌های خود را قیمت‌گذاری نکرده اند، تخفیف زیادی روی اجناس می دهند،چراکه هنگام اعلام قیمت به مشتری، از قبل راه چانه زدن را باز می‌کنند و برخی مشتریان خوش باور با گمان اینکه تخفیف خوبی گرفته‌اند، جنس را می‌خرند.
با توجه به شایع بودن این تخلف انتظار می‌رود که پیگیری‌های جدی‌تری در این زمینه صورت گیرد و با فروشگاه‌های متخلف برخورد شود.
● عملیات بنایی پس از نیمه شب
در ماه مبارک رمضان نیاز مردم به آرامش بیشتر می‌شود. از سوی دیگر خیلی‌ها در فاصله نیمه شب تا وقت سحر به دعا و عبادت مشغول هستند. با این حال متاسفانه برخی اقدامات که در پاسی از شب انجام می شود آسایش شهروندان را به هم می‌ز‌ند.
به عنوان مثال برخی از پیمانکاران ساختمانی بدون توجه به این شرایط همچنان عملیات بنایی و خاکبرداری را پس از نیمه شب دنبال می‌کنند و اینگونه آرامش شهروندان سلب می‌‌شود.
در حالی که می‌توان در صورت امکانپذیر نبودن توقف این پروژه‌ها در ساعات پایانی شب، دست کم در این ایام از ادامه کار پس از نیمه شب خودداری کرد تا آسایش خانواده‌هایی که در نزدیکی این پروژه‌ها زندگی می‌کنند، با سر و صدای بسیار زیاد این عملیات از بین نرود.
● فقط اتوبوس
معمولا پشت راهبندان‌ خیابان‌‌های شهر، مردم در مورد غیرقابل تحمل شدن شلوغی خیابان‌ها صحبت می‌کنند و کمتر کسی در مورد بی‌توجهی خودمان به قوانین راهنمایی و رانندگی حرف می‌زند.
برای نمونه همین جمله زرد‌ رنگی که سال‌هاست کف خیابان‌های شهر خوابیده و حریم ایستگاه اتوبوس را مشخص می‌کند اگر تمام راننده‌ها به توصیه آن عمل می‌کردند یکی از علل راهبندان‌های شهر منتفی می‌شد.
این در حالی است که روزانه می‌توان خودرو‌های متعددی را در این محوطه مشاهده کرد که از صبح تا شام از روی این جمله زردرنگ، تکان نمی‌خورند.
حال اتوبوسی که بعد از چهل، پنجاه دقیقه توانسته خود را به ایستگاه برساند در نبود جایی برای پهلو گرفتن همانجا وسط خیابان ترمز می‌کند و صفی پشت سر آن شکل می‌گیرد که گاهی اوقات با بوق ممتد راننده‌های پشتی نیز همراه می‌شود.
بعد از چند لحظه توقف هم، سریال تکراری اتوبوسی پخش می‌شود که طی ماجرا‌های آن، خانمی از واگن عقبی فریادمی زند:« آقا نگهدار، پیاده می‌شم». به همین دلیل، زمان توقف اتوبوس ضربدر۲ می‌شود.
باید به یاد داشته باشیم که مقصر این راهبندان، شهروندان جامانده‌ از ایستگاه نیستند بلکه اخلاق غیرمدنی راننده‌ای است که خودروی خود را درست روی حریم اتوبوس متوقف کرده و فضایی برای توقف قانونمند اتوبوس باقی نگذاشته است.
● آبغوره نگیر!
فصل گرم تابستان هنوز طی نشده و خطر ابتلا به بیماری‌های ناشی از مسمومیت‌های غذایی همچنان به قوت خود باقی است. در همین رابطه بد نیست به توصیه‌های بهداشتی در مورد خودداری از خرید آب‌زرشک و آبغوره دست‌ساز، بیشتر دقت کنیم.
این اواخر در مغازه‌ها انواع و اقسام آبغوره‌ها و آب‌زرشک‌های بی‌نام و نشانی را می‌توان دید که جلوی ویترین چیده شده و قیمت‌های ارزان آن نیز کمی تا قسمتی وسوسه‌کننده است.
این در حالی است که اغلب این مواد به صورت غیرمکانیزه تولید می‌شوند. بدین معنی که کارگاه‌های زیرزمینی تولید‌کننده آنها در اغلب اوقات بدون توجه به ملاک‌های بهداشتی اقدام به تولید این مواد می‌کنند.
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید