جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

خراشیدگی


خراش، جراحت کم‌عمق در پوست است که در اثر آسیب‌های مختلف ایجاد می‌شود. فرق خراش با بریدگی و یا پارگی این است که عمق و عرض آن از دو حالت قبل کمتر است. خراش‌ها شایع‌ترین و کم‌خطرترین آسیب‌هائی هستند که به کودکان وارد می‌آیند. اکثر آنها تمام ضخامت پوست را درگیر نمی‌کنند و با یا بدون ایجاد جوشگاه خوب می‌شوند. اگر قبل از ترمیم پوست، زیر آن جسم خارجی باقی مانده باشد، برای همیشه ممکن است زیر آن باقی بماند.
● علائم و نشانه‌ها
خراش‌ها به‌راحتی قابل تشخیص هستند. تا هنگامی‌که تمام ضخامت پوست آسیب ندیده است از سطح آن به‌صورت غیریکنواخت خون جاری است و بعضی قسمت‌های آن اصلاً خونریزی ندارد. چنانچه خراش به‌طور یکنواخت خونریزی نداشته باشد، به‌عنوان خراش درجه یک یا دو طبقه‌بندی می‌شود و می‌تواند در منزل درمان شود.
مشخصه یک خراش درجه سه این است که از تمام سطح آن به‌طور یکنواخت خون می‌آید و باید توسط پزشک دیده شود. چون می‌تواند از خودش جای زخم باقی بگذارد.
● مراقبت خانگی
زخم را با آب و صابون بشوئید و سپس آن را معاینه کنید، تا ببینید مواد خارجی دیگری در آن باقی مانده است یا نه. برای این‌کار زخم را با ذره‌بین در زیر نور زیاد بررسی کنید. برای توقف خونریزی، یک گاز استریل روی آن بگذارید و آن را فشار دهید. اگر جسمی در زخم وجود ندارد. از یک داروی ضدعفونی که سوزش نمی‌آورد، استفاده کنید. زخم را با باند استریل بپوشانید تا هنگامی‌که کاملاً التیام یابد.
اگر خراشیدگی در نایه‌ای است که دائم در حرکت است (مثلاً روی یک مفصل) هر چند ساعت یکبار از پماد آنتی‌بیوتیک جهت نرم نگه داشتن دلمه و جلوگیری از باز شدن زخم استفاده کنید.
اگر آلودگی در زخم تجمع پیدا کرده است. زخم را با آرامی مالش دهید و دو بابر در روز به مقدار کافی روی آن پماد آنتی‌بویتیک بمالید، تا زخم التیام یابد، محل خراش را با یک باند استریل بپوشانید.
● موارد احتیاط
▪ از درمان زخمی که تمام ضخامت پوست را درگیر کرده و یا اینکه عمیقاً آلوده است بپرهیزید و به پزشک مراجعه کنید.
▪ خراشی که به‌طور یکنواخت در حال خونریزی است. به مراقبت پزشک نیاز دارد.
▪ برای جلوگیری از عفونت، زخم را کاملاً تمیز کنید.
▪ در موارد بسیار نادر (ولی محتمل) به دنبال خراشیدگی‌ها کزاز ایجاد می‌شود. از آنجائی‌که خراشیدگی‌های کوچک ندرتاً توسط پزشک درمان می‌شوند، همیشه یادآورهای کزاز را به موقع تزریق کنید.
▪ ممکن است در ناحیه عفونت، زردزخم ایجاد شود.
● درمان پزشکی
اگر خراشیدگی عمیق و بسیار آلوده باشد، ممکن است پزشک از داروهای بی‌حسی موضعی استفاده کرده، با محلولی که آلودگی‌ها را از بین می‌رود زخم را تمیز کند.
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید