شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

۱۷ شهریور: در شهر چهگذشت؟!


۱۷ شهریور: در شهر چهگذشت؟!
برخی از میوه‌فروشی‌ها میوه‌های خود را درون کارتن‌های کوچک یا ظرف‌های یکبارمصرف، بسته‌بندی کرده و به فروش می‌رسانند.
معمولا ظاهر میوه‌هایی که درون این کارتن‌ها و ظروف چیده شده‌اند، کاملا سالم است و مشتری برای خرید آن وسوسه می‌شود.
البته برخی از فروشندگان هم در مقابل درخواست مشتری برای بازکردن کارتن و مشاهده میوه‌هایی که در ردیف های زیرین چیده شده‌اند، مخالفت کرده و با انواع ترفند‌ها به مشتری می‌قبولانند که همه میوه‌ها سالم است اما پس از خریداری جنس و باز کردن کارتن، ماهیت واقعی میوه‌ها نمایان می‌شود و میوه‌های خراب و لهیده که نیمی از کارتن را پر کرده‌اند، بلا استفاده باقی می‌مانند.
این در حالی است که پول زیادی بابت این میوه‌ها دریافت شده و فروشنده متعهد شده که همه میوه‌ها سالم است. درچنین شرایطی به مشتریان توصیه می‌شود که قبل از خرید این محصولات اصرار داشته باشند تا فروشنده حتما در کارتن را برای آنها باز کند تا اینکه بتوانند محصولات زیرین را بازدید کنند.
● نوشیدنی‌های گرم
با توجه به اینکه امسال ماه مبارک رمضان با تابستان همزمان شده است، مشتریان نوشیدنی‌های خنک پس از افطار زیاد شده‌اند.
بسیاری از مردم که افطار را خارج از منزل هستند، ترجیح می‌دهند پس از افطار یک آبمیوه خنک بنوشند اما متاسفانه برخی از مغازه‌ها به فکر این مورد نبوده و تعداد کمی آبمیوه درون یخچال قرار داده‌اند که سریع تمام می‌شود و مشتریانی که دیر‌تر مراجعه می‌کنند، باید با آبمیوه‌های خارج از یخچال کنار بیایند.
این در حالی است که انتظار می‌رود فروشندگان با توجه به نیاز مشتری در ایام خاص، مقدار عرضه اجناس و کالاهای مختلف را تعیین کنند تا اینکه مشتری دست خالی از مغازه آنها خارج نشود.
● پای لرز خربزه‌های رسیده
اگر میوه‌فروشی سر کوچه خرید یک خربزه مشهدی درست و حسابی به شما پیشنهاد کرد و پس از بازکردن آن دیدید که داخل خربزه جوانه زده به هیچ وجه فکر نکنید نوروز فرا رسیده و این هم سبزه آن است، بلکه مطمئن باشید پای لرز خرید یک خربزه خراب نشسته‌اید.
با اینکه قیافه حق به جانب و با اعتماد به نفس برخی میوه‌فروش‌های شهر جای هیچ شک و شبهه‌ای در مورد شیرین و سالم بودن میوه‌ها باقی نمی‌گذارد اما به هر حال اعتماد زیادی همیشه می‌تواند کار دست آدم بدهد.
البته میوه‌های کال و لهیده برخی فروشنده‌ها فقط شامل خربزه‌ها نمی‌شود و همه ما دست‌کم ماهی یکبار مشتری فروشنده‌های به اصطلاح طرفدار فروش از نوع « درهمی و غیر سواکردنی» می‌شویم.
این در حالی است که قیمت‌های درج شده روی برچسب‌های قیمت، این شبهه را ایجاد می‌کند که میوه‌‌ها به طور حتم سواکردنی است و دلیلی ندارد شما بابت یک کیلو سیب ۱۲۰۰ تومانی قرمز یا زرد ،چند‌تایی هم سیب مایل به قهوه‌ای بخرید اما زمانی که با اعتراض میوه‌فروش روبه رو می‌شوید می‌فهمید که نه، از این خبر‌ها نیست و میوه‌ها حتی از نوع خراب آنها نیز قیمت بالایی دارند.
تصویر این خربزه منحصر به فرد را سید مجید سالک فرد برای ما ارسال کرده است.
● بوی غذا در پیاده‌رو
برخی پیاده‌رو‌های شهر ساعات پیش از افطار تبدیل به جولانگاه انواع و اقسام بوی غذا‌ می‌شود.
پنکه و تهویه اغذیه فروشی‌هایی که آماده پذیرایی از روزه‌داران می‌شوند درست رهگذران را نشانه رفته و همین موضوع باعث می‌شود بوی غذا در تمامی اطراف آن محدوده بپیچد.
با اینکه تمرین خودداری از توجه به اینگونه مسائل یکی از لذت‌های روزه‌داری را تشکیل می‌دهد اما به طور حتم جلوگیری از هدایت بوی غذا به پیاده‌رو‌ها پسندیده‌تر است.
برخی مغازه‌ها این کار را با تکه‌های کارتن یا کانال‌های فلزی انجام می‌دهند؛ به این معنی که به وسیله کانال، هوای خروجی مغازه را به بالا هدایت می‌کنند تا شامه‌ روزه‌داران در ماه مبارک رمضان و رهگذران ماه‌های دیگر سال را آزار ندهد.
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید