جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

استعاره‌هایی از ارتباطات و سرویس‌های اینترنتی


استعاره‌هایی از ارتباطات و سرویس‌های اینترنتی
این روزها اگر سایت‌ها و وبلاگ‌های معتبر فناوری را مطالعه کنید، امکان ندارد که به اصطلاح Cloud computing برنخورده باشید. در مورد Cloud computing حرف و حدیث بسیار است.
سابقا کار با کامپیوتر به این صورت بود که داده‌هایی به خورد کامپیوتر می‌دادیم، کامپیوتر با استفاده از یک سری نرم‌افزار، داده‌ها را پردازش می‌کرد و نتیجه را به صور مختلف در اختیار ما قرار می‌داد. اما با گسترش اینترنت، رفته‌رفته به سمت و سوی دیگری می‌رویم، طوری که همین اعمال و وظایف را آمیزه‌ای از نر‌م‌افزارها و سرویس‌هایی که از طریق یک شبکه قابل دسترسی هستند، انجام می‌دهند. در واقع Cloud، استعاره‌ای است از ارتباطات و سرویس‌های اینترنتی.
بیایید مثال ملموسی برای شما بزنم، وقتی با نر‌افزار word، مطلبی را می‌نویسیم، نرم‌افزار روی دسکتاپ ما کار واژه‌پردازی را انجام می‌دهد، اطلاعات هم در هارد ما ذخیره می‌شوند، اما وقتی از Google Docs استفاده می‌کنیم از یک اپلکیشن اینترنتی و فضای روی سرور بهره می‌بریم. در واقع همه اپلیکیشن‌های گوگل مثل جی‌میل، تقویم گوگل یا همین Google Docs، مثالی از Cloud computing هستند.
قابل پیش‌بینی است که در آینده کامپیوت کردن، با امروز تفاوت زیادی پیدا خواهد کرد. کسی چه می‌داند، شاید در آن زمان کامپیوتر یا موبایل صرفا نقش وسیله‌ای برای ارسال و دریافت اطلاعات را بازی کنند، به عبارت دیگر به جای داشتن این همه نرم‌افزار روی دسکتاپمان، همه اطلاعات از طریق مرورگرهای اینترنتی به اپلکیشن‌های اینترنتی فرستاده می‌شوند، در آنجا ذخیره می‌شوند، تحلیل می‌شوند و نتیجه این تحلیل‌ها برای ما فرستاده می‌شود. یعنی در آینده ممکن است پردازش و نرم‌افزارها و ذخیره‌سازی اطلاعات کاملا متحول شود.
سرویس‌های اینترنتی مختلف که این روزها به صورت اینترنتی کار تبدیل فرمت‌های مختلف را به هم انجام می‌دهند، واژه‌پردازها و ویرایش‌گرهای آنلاین عکس و ویدئو و سرویس‌های ذخیره اطلاعات که می‌کوشند به هارد دوم کاربران تبدیل شوند، همگی حکایت از وجود چنین تفکری در وب دارند.
منبع : خبرگزاری ایسنا


همچنین مشاهده کنید