پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

ناصر الدین شاه با اتوباس هوایی تا چالوس


ناصر الدین شاه با اتوباس هوایی تا چالوس
عارض به حضورتان که در ازمنه ای قدیم از منطقه رشت عزم طهران نمود، اتوبانی وجود نداشته لیک جاده طهران - قزوین - رشت دارای وضعیه ای مناسب بوده و این خود به جهت تدابیر امیرکبیرخان بود که مسیر مربوطه جهت ترانسفیر قاعده ای روشنفکر چون ما به ممالک فرنگی را هموار ساخته بود. به یاد داریم که یومی در صاحبقرانیه با رضاخان میرپنج بر سر مشقات رفت و آمد به بلاد شمالی علی الخصوص سخت سر، شهسوار و چالوس گفتگون نموده و قرار بر این شد که عده ای از کار بلدها به سامان بخشیدن جاده این دیار اهتمام ورزیده و به نحوی مطلوبیه، زمینه تردد یک اتول در طریق مربوطه را فراهم سازند; لیکن همین شد که جاده طهران شمال جهت گذر یک اتول به بهره برداری رسید. ایضا این طریق به علت مسیرهای پرپیچ و خم، صعب العبور و دانجر همواره از سوی جماعت مورداعتراض بوده تا آنجا که تلفات آن موجبات ناراحتی رضاخان میرپنج را فراهم می آورد.
از تایم احداثیه این جاده قریب به نیم قرن گذشته ولی این طریق هنوز به سان یوم اول بوده و اصلا توسعه نیافته در حالی که در آن ازمنه تعداد اتول های عبوری به قاعده چند فقره محدود بوده ایضا در ازمنه فعلی قاعده اتول ها به چندین کرور رسیده است؟! وضعیه اسفبار چاله چوله های این جاده نیز قوز بالا قوز شده طوری که اگر یحتمل یومی جناب بیگلی بیگلی بخواهند از این مسیر استفاده نمایند، معلوم نیست کمک فنرهای اتول ایشان چگونه باید هم زمان شرایط آسفالت بد فرم و سنگینی وزن گوریل انگوری را تحمل نمایند؟!
دیگر اینکه میرزا بهبهانی وزیر باشی که جدیدا صدرات طریق و ترابری را به عهده گرفته اند، به عمال سازنده اتوبان طهران شمال گیر سه پیچ داده که فورسماژور، امورات را جلو برده و هر چه سریع تر پروژه را به سامان برسانند لیکن عمال چینی وی را پیچانده و گفتن کرده اند که حالا حالا ها خبری از تمام شدن نیست؟! عده ای از رفقا بیکار نشسته و فکرون کرده اند که به علت تاخیرات انجام گرفته، چاره ای دیگر کنند و با هوا کردن یک فقره اتوباس هوایی در این مسیر، احوالات آوانگاردی را در داخله پیاده نمایند؟! کلا ما در بیم شرمندگی نزد جناب بیگلی بیگلی بودیم که حال باید غصه تردد احتمالی جناب یوگی و دوستان محترمشان را نیز بخوریم؟! فی الجمله در مملکت ما هر گاه امورات به بن بست می خورد، قاعده ای پیدا می شوند که هوایی فکرون می کنند و من باب همین مساله با ماست مالی کردن کارها، امورات می گذرانند؟! فی المثل برخی از روسای داخله که به علت عدم کشش دوگوله ای در یونیورسیتی های بومی، موفق به کسب مدرک نمی شدند فی الفور طریق دانشگاهی هاوایی نام در پیش گرفته و با پرداخت پول سیاه یک فقره مدرک درست و درمون، دریافت نموده و با قیافه ای پر طمطراق پشت میز ریاست لم می دادند؟! این دانشگاه هاوایی در اصل به جماعت مدرک هوایی داده باعث می شد که قاعده ای بی سواد، امورات مملکت را مدیریت نمود لیکن این مسائل کار را به جایی رساند که عده ای چون اصغر آقا به صدرات رسیده و اوضاع مملکت را بدفرم قاراشمیش کردند؟!
دیگر این که شخص ناصرالدین شاه غیچ مانده است که چگونه در احوالاتی که پروژه زمینی، سی سال طول کشیده و اتوبان مربوطه هنوز افتتاح نگشته چرا قاعده غازقولنگ دم از پروژه هوایی زده و ملت را فیلم می کنند؟! آخر کسی نیست که بگوید در این ازمنه هزاره سیوم که ساختن یک فقره جاده زمینی کاری ندارد این همه تایم صرفون گشته که قرار بود آپولو هوا شود یحتمل شده بود، فی الحال چگونه می خواهید اتوباس هوایی علم کنید؟!
عارض به حضورتان که منجیلک و عین الدوله تصمیمون گرفته اند که با گشت وگذار در اطراف مرزنآباد و کندوان، جاده ای قاطر رو یا اسب رو یافتن کنند تا شاید هم چون ازمنه نادرخان افشار، حداقل به نحوی مطلوبیه و بدون دودزایی به مسافرت بپردازند. عن قریب است که ما هم به همراه مامانی مهد علیا یک فقره کجاوه بر روی منجیلک، ببخشید بر روی الا غ بسته و به سان رابین هود به سیاحت شمال، اهتمام کنیم؟! آخر این سهمیه بنزین کفاف سفرهای درون بلدی را نمی دهد چه برسد به آن که بخواهی طریق شمال در پیش گیری آن هم در وضعیه ای که جاده درست و درمون موجود نبوده پس ما می مانیم، یک راس الا غ، یک راس منجیلک، یک قلا ده مهد علیا و یک فقره جاده جنگلی؟!
سخن سر به درازا کشیده لیکن در ازمنه ای که آدمی و بنی بشر در پی سکونتیه سیارات دیگر بوده و هر یوم آپولویی جدید هوا می کنند، خیلی بدفرم است که در احوالیه ایجاد یک فقره جاده نه چندان دراز این گونه غنجال و غاز قولنگ عمل کنیم؟! رجل عمل هر کس بوده ترک کرده و بهتر بوده که به جای ارائه فیلم هایی نظیر اتوباس هوایی چالوس و مونوریل طهران، زیربنایی کار کرده و به سان کله مبارک داور ایتالی، میرزا لویجی کولینا، امورات را شفاف سازی نماییم. راپورت خفیه از سکرتر ما رسیده که کشتی حامل یوگی و دوستان به علت قلل مرتفع جاده چالوس- طهران، بی خیال اطراق در صاحبقرانیه شده حال شما نیز خیالا ت فرمودن پیرامون راه اندازی اتوباس هوایی را از کله مبارک، درآورده که همین امورات موجب بالا رفتن آمار طلا ق می شود. روزگارتون عشرون، فعلا خداحافظون.

نویسنده : مهدی دل روشن
منبع : روزنامه مردم‌سالاری


همچنین مشاهده کنید