جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

شرایط کودکان - گزش و نیش‌زدگی حشرات


نیش و گزش اکثر حشرات در بیشتر موارد، زیاد به کودکان صدمه‌ای نمی‌زند. عارضه وخیم شایع آن عبارت است از زردزخم که یک بیماری بسیار مسری پوستی است و در جائی‌که پوست پاره شده است (به‌عنوان مثال، ناحیه‌ای که کودک جای زش حشره را خارانیده است)، به‌وجود می‌آید.
در پاره‌ای موارد نیش و گزش حشرات، موجب عواقب وخیم می‌شود:
عنکبوت‌های سیاه و عقرب‌ها می‌توانند زهری ترشح کنند که به‌راحتی انسان را می‌کشد. نیش عنکبوت قهوه‌ای می‌تواند یک زخم بزرگ باز و تب ایجاد کند.
از بیماری‌هائی که در اثر گزش حشرات ایجاد می‌شوند می‌توان از تب خالدار کوه‌های راکی، تب کند کولورادو، بیماری لایم و تولارمی (که در اثر انواعی از کنه منتقل می‌شوند): آبله ریکتزیائی دهیدره موش) آنسفالیت ویروسی (پشه) و تیفوس (هیره قرمز، شپش و پشه موش) نام برد.
بعضی از مردم نسبت به نیش زنبورعسل، زنبور زرد، زنبور سرخ حساسیت دارند و در برابر آنها واکنش شدید حساسیتی پیدا می‌کنند. این واکنش می‌تواند به اشکال کهیر سرتاسری، آسم یا شوک گردش خون (مقدار ناکافی خون برای حفظ جریان خون) و حتی می‌تواند منجر به مرگ شود.
بعضی از کودکان نسبت به نیش پشه، کنه و شپش حسایت دارند. ولی واکنش حساسیتی نسبت به گزش این حشرات خفیف تراز زهر نیش یک حشره است.
علائم و نشانه‌ها
حشرات پرنده معمولاً فقط نواحی عریان پوست را نیش می‌زنند؛ ولی حشرات خزنده همه‌جای بدن را نیش می‌زنند و گزش‌های متعدد ایجاد می‌کنند. گزش کنه‌ها بیشتر در ناحیه قوزک و ساق پا اتفاق می‌افتد. زنبورهای عسل، نیش خود را در داخل زخم باقی می‌گذارند. ولی این امر در مورد دیگر حشرات نیش‌زننده صادق نیست. کنه‌ها برای مدت زیادی که خون می‌آشامند، به پوست می‌چسبند و هنگامی‌که از خون انباشته شدند، جدا می‌شوند.
● مراقبت خانگی
در اکثر موارد، نیش حشرات بدین‌ترتیب درمان می‌شود که برای چند دقیقه روی آن یخ قرار می‌دهند و سپس از لوسیون کالامین استفاده می‌کنند. آنتی‌هیستامین‌های غیرتجویزی خوراکی خارش و تورم را تخفیف می‌دهند. در مورد گزش کنه‌ها، تماس نوک داغ یک چوب‌کبریت خاموش به قسمت بیرون‌زده حشره موجب می‌شود که کنه بدون اینکه سرش در زخم باقی بماند، جدا شود.
● موارد احتیاط
- کودک را با لباس پوشاندن مناسب، پشه‌بند و مواد دفع حشرات، از نیش و گازگرفتگی حشرات محافظت کنید.
- در مورد حشرات موجود در ناحیه خودتان و اینکه چطور می‌توانید کودکان را در مقابل آنها محافظت کنید اطلاعاتی به‌دست آورید.
- اگر بعد از گزش یک عقرب یا عنکبوت سیاه و یا بعد از نیش زنبورعسل، زنبور زرد یا زنبور قرمز، کودک شما دچار کهیر، و مشکلات تنفسی با اختلالات گفتاری و یا دشواری در بلع پیدا کرد، کودک را سریعاً به نزدیکترین مرکز اورژانس برسانید.
- اگر کودک شما قبلاً یک واکنش شدید داشته است، باید تهیه آمپول اپی‌نفرین و تزریق آن به کودک را مدنظر داشته باشید ولی در این مورد حتماً با پزشک مشورت کنید.
- اگر کودک شما در اثر گازگرفتگی کنه، بثورات قرمز در ناحیه گزش پیدا کرد، به دنبال آن سردرد، لرز، تب، دردهای بدنی و سفتی بدن رخ داده است، حتماً به پزشک مراجعه کنید. این علائم می‌توانند نشانه بیماری لایم باشند.
● درمان پزشکی
چنانچه کودک شما نسبت به گزش یا نیش حشرات واکنش حساسیتی از خود نشان دهد، پزشک برای مهار آن، اپی‌نفرین، آنتی‌هیستامین یا کورتون تجویز خواهد کرد. پزشک ممکن است برای کاهش حساسیت کودک نسبت به یک حشره یک سری تزریقات متوالی انجام دهد. بدین‌ترتیب که مقادیر اندکی از زهر حشره را به کودک در دفعات متعدد و با فواصل مشخص تزریق می‌کند. پزشک همچنین به شما یاد خواهد داد که چطور یک گزش یا نیش را در خانه درمان کنید.
در مورد نیش عقرب یا عنکبوت سیاه، پزشک برای خنثی کردن اثرات سم حشره پادزهری تجویز خواهد کرد. معمولاً داروهای کورتونی برای درمان این گزش‌ها و گزش عنکبوت قهوه‌ای تجویز می‌شوند.
بیماری لایم اگر در مراحل اولیه‌اش تشخیص داده شود، ممکن است با استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها درمان شود. اگر در مراحل اولیه درمان نشود، عوارضی در مفاصل، مغز و قلب ایجاد می‌کند.
عناوین مرتبط: آسم، آنسفالیت (سرسام)، کهیر، زردزخم.
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید