جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

شرایط کودکان - تهوع ناشی از حرکت


ناخوشی ناشی از حرکت اتومبیل، هواپیما و دریازدگی همگی اشکالی از ”بیماری حرکت“ می‌باشند. حرکت درازمدت و تناوبی بالا و پائین یا به اطراف می‌تواند مکانیسم تعادل گوش داخلی را تحت‌تأثیر قرار دهد بعضی از کودکان به بیماری حرکت حساس‌تر از دیگران هستند و نوزادان مشخصاً نسبت به این بیماری ایمن هستند. بیماری حرکت به‌وسیله کودک ایجاد نمی‌شود و کودک نمی‌تواند آن را کنترل کند. کودکان مستعد ممکن است حملات مکرر داشته باشند.
●علائم و نشانه‌ها
بیماری حرکت نسبتاً ساده تشخیص داده می‌شود. کودک حالت تهوع پیدا کرده، رنگ‌پریده یا خاکستری و یا مضطرب می‌شود. کودک ممکن است تعریق و استفراغ کند.
● مراقبت خانگی
اگر کودک شما از بیماری حرکت رنج می‌برد از پزشک خود بخواهید که یک داروی ضدتهوع تجویز کند. داروی ضدتهوع را مطابق دستور قبل و بعد از سفر به کودک بدهید. دیمن‌هیدرینات که به‌صورت شربت و قرص وجود دارد یک داروی بسیار مؤثر و مطمئن ضدتهوع است. همچنین خنک نگه داشتن کودک و داشتن رژیم سبک (مانند غذاهای بدون ادویه و نوشابه‌های گازدار و بدون محصولات لبنی) قبل و در جریان سفر برای جلوگیری از این حالت به کودک کمک می‌کند. اگر کودک را طوری نگه دارید که بتواند از پنجره به‌ویژه از پنجره ماشین به خارج نگاه کند در اغلب موارد بیماری حرکت برطرف می‌شود. پرت کردن حواس کودک با بازی نیز می‌تواند مفید باشد.
● موارد احتیاط
- بیماری حرکت طولانی‌مدت (به مدت چند ساعت) موجب استفراغ شدید می‌شود که می‌تواند منجر به کم‌آبی بشود که نیازمند معالجه پزشک است.
● درمان پزشکی
پزشک به شما داروی ضدتهوع خواهد داد. کم‌آبی که به‌وسیله بیماری حرکت ایجاد می‌شود مراقبت بیمارستانی را لازم می‌کند که در جریان آن به کودک مایعات داخل وریدی داده می‌شود.
عناوین مرتبط: از دست رفتن آب بدن (کم‌آبی)، استفراغ.
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید