جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۱۲ شهریور: در شهر چه گذشت؟!


۱۲ شهریور: در شهر چه گذشت؟!
در ماه مبارک رمضان، بار ترافیک قبل از زمان افطار تشدید می‌شود و گاهی این ترافیک تا حدی سنگین می‌شود که خیلی‌ها پس از افطار به خانه می‌رسند.
البته امسال زمان افطار با زمان تعطیلی ادارات فاصله زیادی دارد و به نظر می‌رسد که همانند سال‌های گذشته شاهد بار ترافیکی بسیار سنگین نخواهیم بود. این در حالی است که می توان با اندکی برنامه‌ریزی و مدیریت زمان تا حدودی از بروز ترافیک سنگین جلوگیری کرد.
برای مثال در صورتی که امکان داشته باشد، رانندگان می‌توانند به جای نیم ساعت مانده به افطار یک یا ۲ ساعت زود‌تر به سمت مقصد مورد نظر حرکت کنند اما در صورتی که این اقدام میسر نباشد می‌توان گزینه‌هایی نظیر حرکت به سمت مقصد مورد نظر پس از افطار یا صرف افطاری در محل کار یا تحصیل را بررسی کرد.
اما اگر چاره‌ای جز حرکت به سمت مقصد مورد نظر در ساعات اوج ترافیک وجود ندارد، باید پیش‌بینی کرد که احتمالا رانندگان و سرنشینان در هنگام افطار، داخل خودرو خواهند بود. به ویژه بیمارانی که در این ایام دارو‌های خود را در فاصله بین افطار و سحر مصرف می‌کنند باید به این نکته توجه داشته و حتی‌المقدور یک بطری نوشیدنی برای خوردن دارو‌های خود به همراه داشته باشند.
● آگهی‌های فریبنده
قیمت‌هایی که شاغلان برخی اصناف در آگهی‌ها وتبلیغات خود می‌دهند گاهی اوقات همکاران خود آنها را نیز بهت‌زده می‌کند.
برای نمونه آگهی کابینت تمام ام دی اف متری ۱۲۰‌هزار تومان برای هر بیننده‌ای نرخی جذاب به نظر می‌رسد اما این جذابیت بعد از اتمام کار به طور کامل از بین می‌رود؛
بدین معنی که صاحب تبلیغ و آگهی کابینت‌های تمام ام دی اف متری ۱۲۰ هزار تومانی مدعی می‌شود که این قیمت فقط بابت ورق‌ کابینت بوده و سایر هزینه‌ها شامل صفحه ، حمل و نقل، نصب و سایر آنها به عهده مشتری است. البته این هزینه‌ها به ازای هر متر در کل ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان به مشتری هزینه اضافی تحمیل می‌کند.
● دور زدن طرح ترافیک
چند سالی است که طرح ترافیک و پس از آن طرح زوج و فرد به منظور کنترل ترافیک اجرا می شود و در طول همه این سال‌ها رانندگان از انواع و اقسام ترفند‌ها برای ورود به طرح استفاده کرده‌اند.
البته با توجه به حضور پرتعداد ماموران راهنمایی و رانندگی، اغلب این تخلفات از چشم آنها دور نمی‌ماند اما گاهی این تخلفات در محل‌هایی به وقوع می پیوندد که ماموران راهنمایی و رانندگی حضور ندارند.
برای مثال در برخی بزرگراه‌های منتهی به طرح ترافیک یا محدوده زوج و فرد، مشاهده می شود که تعدادی از رانندگان متخلف از ورودی‌ها، وارد بزرگراه شده و سپس اقدام به دنده عقب گرفتن می‌کنند تا از مسیری که ماموران حضور ندارند وارد طرح شوند.
از سوی دیگر، هنگامی که چند خودرو همزمان با یکدیگر اقدام به دنده عقب گرفتن می‌کنند، بزرگراه کاملا مسدود شده و احتمال تصادف وجود دارد. خوب است که ماموران راهنمایی و رانندگی در صورت مشاهده چنین صحنه‌هایی برخورد قاطعی با آن داشته باشند تا پیروی از این الگو فراگیر نشود.
● لطفا شماره گیری نفرمایید
هر یک از ما دست‌کم یکبار تجربه اختلاف با شاغلان اصناف گوناگون را داشته‌ایم اما آنجا که اختلاف بالا می‌گیرد به طور طبیعی باید با اتحادیه مربوط به آن صنف تماس بگیریم تا حق را به صاحب حق باز گرداند اما چنانچه با شماره اتحادیه مورد نظر تماس گرفتید و گوینده تلفنی مخابرات از مسدود بودن شماره مورد نظر خبر داد و اخطار کرد که لطفا مجددا شماره‌گیری نکنید آن وقت دیگر به قول معروف کار، قوز بالا قوز است.
در حال حاضر چنانچه شما از جمله افرادی باشید که دوست ندارید حقوقتان پایمال شود و شهروند قانونمندی هم باشید وهر چند وقت یکبار با در دسترس نبودن شماره تلفن اتحادیه‌های مربوط به اصناف گوناگون روبه‌رو شده‌‌اید. این از آن مشکلاتی است که تا مسئولان آن‌را حل نکنند نمی‌شود از کسبه انتظار زیادی برای عبور نکردن از خطوط قرمز را داشت.
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید