جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

۱۱ شهریور: در شهر چه گذشت؟!


۱۱ شهریور: در شهر چه گذشت؟!
در چند سال اخیر اغلب شعبه‌های بانک‌ به دستگاه‌های نوبت‌دهی مجهز شده‌اند که دیگر رسم به صف ایستادن برای انجام امور بانکی را منسوخ کرده است.
● جای خالی دستگاه‌های نوبت‌دهی
خوبی این دستگاه‌ها این است که هنگام اعلام نوبت، تعداد افرادی که در انتظار هستند و همچنین زمان تقریبی برای انتظار هر مشتری را تخمین می‌زنند.
به این ترتیب، مشتری می‌تواند بدون نیاز به زنبیل گذاشتن، محل شعبه را ترک کند و به دنبال کار‌های خود برود تا نوبتش فرارسد. این اقدام نه تنها از اتلاف وقت مشتری جلوگیری می‌کند، بلکه از شلوغی بیش از حد شعبه بر اثر ازدحام مشتریان می‌کاهد.
اما متاسفانه برخی از شعبه‌ها بنا به دلایل نامعلومی هنوز به این دستگاه‌ها مجهز نشده‌اند و مشتریان خود را از مزایای آن بی‌نصیب گذاشته‌اند. این در حالی است که برخی از این شعبه‌ها بسیار کوچک هستند و ظرفیت صف‌های پیچ خورده در یکدیگر را ندارند.
از سوی دیگر،گاهی تعداد افرادی که در صف ایستاده‌اند به اندازه‌ای زیاد می‌شود که در بانک به سختی باز می‌شود.
خوب است که این تعداد قلیل از شعبه‌ها هم از الگوی موفق نصب دستگاه‌های نوبت‌دهی پیروی کنند تا مزایای آن شامل حال مشتریان و همچنین کارمندان بانک شود.
● آفتاب گرفتن محصولات بهداشتی
خیلی از مردم هنگامی که می‌خواهند لوازم بهداشتی همانند شامپو و انواع کرم را خریداری کنند، داروخانه ها را ترجیح می‌دهند چون معتقدند فروش این محصولات در داروخانه با دقت بیشتری صورت می‌گیرد و از سوی دیگر حساسیت بیشتری در مورد اصل بودن و تاریخ مصرف آن وجود دارد.
اما با توجه به اینکه برخی از دارو‌خانه‌ها ویترین‌های قدی به سمت خیابان دارند، قرار گرفتن محصولات بهداشتی روی این ویترین‌ها آنها را در معرض تابش نور خورشید قرار می‌دهد.
این درحالی است که روی برچسب اغلب این محصولات قید شده است که دور از تابش مستقیم آفتاب و دمای زیاد نگهداری شوند. به همین دلیل توجه داروخانه‌ها به محل قرار گرفتن محصولات بهداشتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
● تونل تصادف
در فیلم‌های ژانر «فرار از زندان» حفر یک تونل مخفی یا بریدن سیم‌ها برای تماشاچیان هیجان زیادی داشت اما اینجا در پایتخت، بریدن تور سیمی نرده‌های خیابان معنی‌ای جز بی‌توجهی به قوانین زندگی شهری ندارد.
نرده‌های شهر که خطر تنبلی کردن و عبور از نقاط غیر مجاز را از شهروندان دور می‌کند گاهی اوقات دستخوش بی‌مبالاتی برخی افراد شده و از بین می‌رود.
برای نمونه افرادی که در مسیر روزانه خود نمی‌خواهند چند قدم آن‌طرف‌تر از روی پل عابر یا خط‌‌ کشی عابر پیاده تردد کنند، به جان نرده‌ها می‌افتند و چندتایی از آنها را از جا می‌کنند یا مانند آنچه در تصویر مشخص است، تور فلزی نرده‌ها را از بین می‌برند.
هر روز می‌توان عابران بسیاری را مشاهده کرد که از این تونل تصادف می‌گذرند و به ناگاه وسط خیابان می‌دوند. نتیجه این میانبر‌ها نیز نیازی به دوباره گویی و تکرار مکررات ندارد.
● تنگه‌ صعب‌العبور
گاهی اوقات پارک دوبل و سوبل خودروهای کنار کوچه و خیابان سبزه‌ای است که به گل کنده‌کاری‌های سازمان‌های مختلف آراسته می‌شود. در برخی از این کوچه‌ها، خودروهای پشت سر هم ردیف شده و نخاله‌های ساختمانی هیچ جایی برای عبور و مرور باقی نمی‌گذارند.
گاهی اوقات در این کوچه‌ها، تنگه صعب‌العبوری به وجود می‌آید که کمتر راننده‌ای می‌تواند از آن عبور کند.
خودرو‌های برخی ساکنان هم در این کوچه‌ها خانه نشین شده و روز‌ها در پارکینگ می‌مانند زیرا هجوم خودرو‌های پارک شده و نخاله‌های ساختمانی جلوی عبور و مرور را گرفته و برای باز شدن راه باید منتظر عزیمت خودرو‌ها یا اتمام عملیات ساختمانی و غیره بود.
حال باید ساکنانی را تصور کرد که برای کار‌های ضروری و اورژانسی می‌‌خواهند خودرو را از پارکینگ بیرون آورند که کاری بس دشوار است.
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید