جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

عفونت گوش در کودکان


عفونت گوش در کودکان
● بررسی موردی یک بیمار:
مادری نوزاد ۱۲ ماهه خود را بخاطر تب خفیف و بی قراری به مطب آورده است و اظهار می کند مدت ۲ روزاست که نوزادش غذای جامد نمی خورد. نوزاد پسر به نظر می رسد که به سمت گوش چپش مرتب دست می کشد. وی از شیر مادرش بدون هیچ مشکلی تغذیه می کند و پوشک وی مرطوب است (نشانه این که وی کم آب نیست). خواب وی دچار مشکل نشده است ولی در طول روز بیشتر از حالت معمول گریه می کند. نوزاد به مدت ۴ روز در هفته در مهد کودک است. زمان تولد ۴/۳ کیلوگرم وزن داشته است. حاملگی و زایمان طبیعی مادرش بدون مشکل بوده است. نوزاد به معیارهای رشد و منحنی رشد به صورت طبیعی رسیده است. تاکنون بیماری خاصی نداشته و داروی بخصوصی استفاده نمی کند. نوبت سوم واکسن هایش را دریافت نکرده است و تک فرزند است. در معاینه بالینی، درجه حرارت بدن ۹/۳۷ بود و سایر علائم حیاتی وی (اعم از تعداد نبض، تنفس و فشارخون) طبیعی بود. بغل مادرش به آرامی نشسته است. معاینه قلب و ریه های وی طبیعی است. در معاینه با اتوسکوپ (ابزار مشاهده داخل گوش) تورم در پرده گوش چپ مشاهده می شود. گوش راست طبیعی است. ترشح زرد رنگی از بینی دارد. اگرچه در حین معاینه کمی تحریک پذیر نشان می دهد ولی مادرش او را به راحتی تحت کنترل دارد. معاینه مختصر نرولوژیک (سیستم اعصاب) نشان داد که وی هوشیار است و ارتباط خوبی با مادرش دارد. تمام اندام ها را حرکت می دهد. مادرش می گوید که به تازگی راه رفتن را شروع کرده است.
همانند بسیاری از نوزادان، این نوزاد با مشکلات غیر اختصاصی جدای از درد گوش به صورت مسأله اصلی مراجعه کرده است. معاینه دقیق جسمی ضروری است و نکته مهم دقت معاینه کننده است. در این کودک بسیاری از علائم و نشانه های مربوط به عفونت گوش میانی (acute otitis media)، مننژیت باکتریال و پنومونی (ذات الریه) باید در نظر گرفته شوند تا اشتباهی رخ ندهد.
تب خفیف، در معرض عفونت ویروسی قرار گرفتن در مهد کودک و علائم همراه در این کودک تشخیص عفونت گوش میانی را مطرح می کند. درمعاینات بعدی، پزشک باید تفاوت بین عفونت گوش مزمن و راجعه (تکرار شونده) را مشخص کند. پیشگیری می تواند شامل محدود کردن مصرف سیگار در منزل، قطع مصرف شیر از شیشه شیر و دادن شیر از سینه مادر، زدن واکسن پنوموکوک و تجویز آنتی بیوتیک بصورت پیشگیرانه باشد.
منبع : واحد مركزی خبر


همچنین مشاهده کنید