چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

مامانی که شکل بابا بود


مامانی که شکل بابا بود
یک شاعر متفاوت. یک قصه‌نویس و طنز پرداز؛ او آن قدر تند و تیز به سؤال‌های خبرنگار کوچه خبر پاسخ داد که نصف جواب ها به همراه هوای خنک اتاق از پنجره بیرون رفت.
هادی خورشاهیان اهل نیشابور و متولد ۱۳۵۲ است. لیسانس زبان و ادبیات انگلیسی دارد و تقریبا از سال هفتاد با مطبوعات کودک و نوجوان در حوزه شعر، داستان، نقد ادبی و ترجمه کار کرده است. از جمله همین دوچرخه خودمان که شاید شعرهایش را دیده باشید. حاصل این کار ها تا به امروز بیست کتاب است که ده تای آنها زیر چاپ و بقیه منتشر شده‌اند.
اولین کتاب او، که برای نوجوانان منتشر شد، مجموعه شعرهایی است به نام «توی اخبار رادیو» و پس از آن آثاری مثل «در کلاس دیروقت»و «باران در بهشت» که آخری موفق به دریافت جایزه کتاب سال دفاع مقدس شد.
او خبر چاپ کارهای تازه‌اش را داد. کتاب‌های «مامانی که شکل بابا بود»، در نشر شباویز، رمان نوجوانان «پلاک ۶۱» در کانون پرورش فکری کودک و نوجوان، «گزیده غزل‌ها و حکایات تبریزی» در نشر پیدایش، دو مجموعه شعر نوجوانانه «سوت قطار از غروب» و «پدر سلام» در نشر پرند، از کارهایی هستند که به مرور باید منتظرشان باشیم.
او اولین شعرش را در سن هجده سالگی سروده. شعرهای او حال و هوای خاصی دارد و متاثر از زندگی و واقعیت‌هایش است. به این چهارپاره توجه کنید.
توی اخبار رادیو مردی/ خبر از فتح دیگری می داد
حمله با رمز حضرت زینب/ کاسه از دست مادرم افتاد...
قطعا یک فرزند شهید مثل خورشاهیان این چنین می تواند حال و هوای مادر را توصیف کند.
از بهترین کارهایش، که خود او هم دوستش دارد رمان «پلاک ۶۱» است که موضوع آن دفاع مقدس و ماجراهای سه کودک و نوجوان است که پدرهایشان اسیر شده اند و... هادی ویژگی این کارش را یکی موضوع کتاب و دیگری نحوهٔ روایت آن می‌داند که در چهارده فصل و تغییر راوی و زاویه دید در هر فصل وجود دارد.
و اما می دانید که خورشاهیان برای نوجوان‌های شیفتهٔ شعر چه حرفی دارد؟ او برعکس خیلی‌ها معتقد است: شعر هم قالبی‌ست مثل بقیه قالب‌ها، مثل داستان، نمایش نامه، مقاله و... که شاعر و نویسنده به سراغ آن می‌روند و هیچ نشانه‌ای از الهام ندارد. برای رسیدن به این هدف باید شعر خوب بخوانید و در جلسه های شعر شرکت کنید و تا می‌توانید شعر حفظ کنید.

مژگان خسروی
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید