پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

نگاهی به زندگی و فعالیت های دکتر سیمون آیوازیان


نگاهی به زندگی و فعالیت های دکتر سیمون آیوازیان
دکتر سیمون آیوازیان نوازنده و مدرس پیشکسوت گیتار ایران را به جرات میتوان پدر گیتار کلاسیک و یکی از بنیانگذاران اصلی ساز گیتار در ایران قلمداد کرد.
وی در طول سالیان بسیار با تربیت و راهنمایی و درایت خود در امر موسیقی و به خصوص گیتار کلاسیک و فلامنکو راهی را برای آینده گیتار ایران فراهم آورد که امروز بدون شک چنین شکوفایی عظیمی را که در گیتار کلاسیک و فلامنکو شاهد آن هستیم ،مدیون زحمات و راهنمایی های وی به عنوان یکی از معلمان و اساتید این رشته در ایران است.
دکتر سیمون آیوازیان در بسیاری از جشنواره ها و مسابقات نوازندگی گیتار کلاسیک و فلامنکو بوده ند و بار ها به عنوان سخنران در جشنواره ها و همایش ها حضوری فعال داشته اند و بار ها از ایشان در ان مراسم ها که هر کدام آن قسمتی از تاریخ ساز گیتار ایران را شامل میشود ،تجلیل به عمل آمده است . و از آن جمله میتوان به جشنواره های فجر ،جوان ، مسابقات گیتار کلاسیک و فلامنکو ایران ،همایش سراسری فلامنکو ایران ،جشنواره گیتار نوازان اصفهان و ...اشاره کرد.
حضور دکتر سیمون آیوازیان در عرصه موسیقی گیتار کلاسیک و فلامنکو برای تربیت شاگردان که اکنون بسیاری از آنها در جات عالی را می گذارند همواره سبب خیر و برکت برای این موسیقی بوده است .
همچنین حضور ایشان بعد از انقلاب ۵۷ در ایران توانست وجهه ی متعالی به ساز گیتار در دورانی بدهد که ساز ها در معرض ممنوعیت قرار گرفته بودند. همنچنین راهنمایی های ایشان به عنوان پیشکسوت این رشته برای همراهان گیتار کلاسیک و فلامنکو سبب رشد روز افزون و باقی ماندن مسیر واقعی و درست این رشته ها در گرد باد هایی گردید که میتوانستند به این ساز لطمه وارد کنند.
در هر حال دکتر آیوازیان به گونه ای شناسنامه و تاریخ پر فراز و نشیب ساز گیتار در ایران است و وجودشان همواره سبب خیر برای این ساز بوده است و مطمئنا به عنوان پدر گیتار کلاسیک ایران شناخته میشوند.

فرشاد عابدینی سپهر - مدیر سایت هنر و موسیقی
منبع : هنر و موسیقی


همچنین مشاهده کنید