جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

پایان هر روز خشمتان را دور بیندازید


پایان هر روز خشمتان را دور بیندازید
همه‌ی ما با افرادی روبه‌رو شده‌ایم که کنترل احساساتشان را سر کار از دست می‌دهند، درها را می‌کوبند، سر همکاران یا مشتریان فریاد می‌زنند و چیزهایی می‌گویند که خیلی زود پشیمان می‌شوند. اشخاصی را دیده‌ایم که در جلسات کاری نمی‌توانند جلوی عصبانیت خود را بگیرند، چون با عقاید و نظراتشان مخالفت شده است، یا اینکه فرد دیگری را به جای آن‌ها نشانده‌اند. از وقتی بچه بودیم به ما می‌گفتند "مثل یک مرد رفتار کن" و جلوی فوران احساساتت را بگیر، حال می‌بینیم که بسیاری به خاطر عدم توانایی در فرو نشاندن خشم و عصبانیت و احساساتشان دست به از بین بردن خود و اعتبارشان می‌زنند.
طی یک جلسه کاری، وقتی کسی از سبک مدیریت یا بخش تحت اداره شما ایراد می‌گیرد، عصبانی نشوید. وقتی می‌بینید که در صدد خشمگین شدن هستید، خود را از آن محل دور کنید. بهانه‌ای بیاورید و از جلسه بیرون روید تا بتوانید عصبانیتتان را فروکش دهید. اگر برای فروکش کردن خشمتان به خود فرصت دهید می‌توانید کنترل احساساتتان را دوباره به دست آورید.
از قانون ۱۰ ثانیه‌ای استفاده کنید. هیچ عکس‌العملی نشان ندهید. اگر می‌بینید که در یک جلسه کاری یا پشت تلفن می‌خواهید کنترل خشمتان را از دست بدهید، با خود تا ۱۰ بشمارید تا از عصبانی شدنتان جلوگیری شود. قبل از نشان دادن هرگونه واکنش، واقعیات را بررسی کنید.
ببینید چه چیز باعث عصبانیتتان می‌شود. آگاه باشید که در چه موقعیت‌هایی کنترل خود را از دست داده و عصبانی می‌شوید. وقتی فهمیدید که چه چیز منجر به عصبانیتتان می‌شود در صدد جلوگیری از ایجاد چنین موقعیت‌هایی برآیید. با اینکه یاد بگیرید که چطور با این موقعیت‌ها کنار بیایید تا موقعیت کاریتان خدشه‌دار نشود.
همکارانتان را بشناسید. ببینید رفتار هر کدام از همکارانتان چه علائمی ‌دارد. ممکن است خیلی از حرف‌های آن‌ها که برای شما مثل انتقاد می‌ماند، در واقع حکم شوخی داشته باشد. با شناختن شخصیت و رفتارهای همکارانتان، بهتر می‌توانید با انتقادات آنها کنار آمده و خشم خود را کنترل کنید.
واکنش افراد دیگر را پیش‌بینی کنید. زمانی که می‌خواهید کار جدیدی را در اداره انجام دهید، واکنش و عکس‌العمل همکارانتان را پیش‌بینی کنید. با این کار می‌توانید بهتر با انتقادات و ایرادهای آن‌ها پس از انجام کار کنار بیایید.
خود را برای حفظ آرامش آماده کنید. زمانی که می‌خواهید سخنرانی انجام دهید، خود را برای هر نوع سوال و انتقادی آماده کنید. با این کار می‌توانید حین ایراد انتقادات سایرین آرامش خود را حفظ کرده و به درستی پاسخ منتقدان را بدهید.
قبل از نوشتن هر پاسخ نامحترمانه کمی‌صبر کنید. هیچگاه به دیگران بی‌احترامی ‌نکنید، حتی اگر حق با شما باشد. آسان است که اجازه بدهیم ابرهای تیره جلوی قضاوتمان را بگیرد. قبل از ارسال هر پاسخ نامحترمانه در جواب به انتقادات سایرین یک روز صبر کنید. روز بعد دوباره آن را خوانده و تجدیدنظر کنید.
در پایان هر روز خشمتان را دور بیندازید. یاد بگیرید که با ترک اداره، عصبانیت‌های خود را نیز دور بریزید. بعد از کار به فعالیت‌ها و کارهایی بپردازید که به آن علاقه داشته و لذت می‌برید. با دوستانتان بیرون بروید، یا تلویزیون تماشا کنید، با این کار استرستان را از بین خواهید برد.
برای طغیان‌های عصبی خود عذرخواهی کنید. با وجود اینکه قصد بدی نداشته‌اید، درست نیست که جلسات اداری را با عصبانیت ترک کنید. اگر در حین جلسه عصبانیتتان باعث شده که به کسی بی‌احترامی‌ کنید، از او معذرت بخواهید. لزومی ‌ندارد که برای عصبانیت خود توضیحی بیاورید، فقط گفتن "من رفتار بدی داشته‌ام و عذر می‌خواهم" کافی است تا همه‌ی سوء رفتارها را از بین ببرد.
با شناسایی علائم عصبانیتتان، می‌توانید آسان‌تر بر آن‌ها چیره شوید، حتی بدون اینکه کسی بفهمد. احساسات منفی خود را با اعتماد به نفس جایگزین کنید و تعادل احساساتتان را حفظ کنید. در این مسائل عجله نکنید. سال‌ها طول می‌کشد تا آبرو و اعتبار جمع شود، اما برای از بین رفتن آن فقط ثانیه‌ای کافی است.
منبع : خبرگزاری ایسنا


همچنین مشاهده کنید