جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

۹ شهریور: در شهر چه گذشت؟!


۹ شهریور: در شهر چه گذشت؟!
بدون تردید همه رانندگان برای گرفتن گواهینامه در آزمون آیین‌نامه شرکت کرده‌ و آن را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اند.
● درس خواندن برای شب امتحان
اما اینگونه به نظر می‌رسد که برخی از رانندگان مفاد آیین‌نامه را همانند دروس مدرسه تنها برای شب امتحان حفظ کرده و با گذشت سال‌ها آن را به دست فراموشی سپرده‌اند.
یکی از ابتدایی‌ترین اصولی که در آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی آموزش داده شده، استفاده از راهنما به هنگام دور زدن یا گردش به چپ و راست است.
با این حال برخی از رانندگان وجود راهنما در خودرو را فراموش کرده و هر زمان که اراده می‌کنند به هر جهتی که تمایل دارند، تغییر مسیر می‌دهند.
این در حالی است که خودرو‌های پشت سر این رانندگان بی‌خبر از آنچه قرار است اتفاق بیفتد در حال طی کردن مسیر هستند و تغییر جهت ناگهانی خودروی جلویی می‌تواند به تصادفات رانندگی جبران ناپذیر منجر شود.
از سوی دیگر تعدادی از رانندگان هم دقیقا همزمان با چرخاندن فرمان به راست یا چپ، راهنما می‌زنند که با نزدن آن فرقی نمی‌کند و باز هم می‌تواند موجب سانحه شود.
این در حالی است که رانندگان می‌توانند به سادگی در فاصله مناسبی قبل از تعیین مسیر چراغ راهنما را روشن کنند تا هم تغییر مسیر ساده‌تر باشد و هم رانندگان پشت سری را آگاه کنند.
● گلایه روزهای شنبه
همواره روزهای شنبه‌ بیشتر تماس‌های مردمی با ستون در شهر چه خبر مرتبط با تخلفات راهنمایی و رانندگی در روزهای پایانی هفته قبل است.
به عبارتی دیگر شهروندان در تماس‌های تلفنی با روزنامه از حرکات نمایشی رانندگان جوان در بزرگراه‌های سطح شهر در روزهای پایانی هفته به ویژه پنجشنبه و جمعه شب‌ها گله‌مند هستند.
آنها می‌گویند این رانندگان متخلف به خوبی می‌دانند که گشت‌های کنترل نامحسوس پلیس بزرگراه در کدام بزرگراه‌ها و در چه نقاطی از این بزرگرا‌ه‌ها مستقر هستند، به همین دلیل آنها بزرگراه‌هایی را که کمتر تحت پوشش پلیس هستند برای اجرای حرکات مارپیچ و نمایشی و بعضا برگزاری مسابقات سرعت ا نتخاب می‌کنند. در واقع درخواست مردم از پلیس، تحت پوشش قرار دادن تمام بزرگراه‌های شهر است.
● صف دوبله پمپ بنزین‌ها
با وجود اینکه در چند روز اخیر از شلوغی پمپ بنزین‌ها تا حدودی کاسته شده است اما باز هم مشکلات دیگری وجود دارد که نظم جایگاه‌های سوخت‌رسانی را برهم می‌زند. یکی از این مشکلات به محل احداث پمپ بنزین‌ها مربوط می‌شود.
برای مثال برخی از جایگاه‌ها در محلی احداث شده‌اند که نزدیک یک تقاطع یا کوچه قرار دارند. به این ترتیب در برخی موارد ۲ صف برای پمپ بنزین تشکیل می‌شود که هم موجب درگیری رانندگان با یکدیگر بر سر نوبت می‌شود و هم پمپ بنزین را بسیار بی‌نظم و غیر قابل کنترل می‌کند.
در این مورد یک صف از داخل کوچه یا تقاطع به پمپ بنزین ختم می‌شود و صف دیگر را خودرو‌هایی تشکیل می‌دهند که در خیابان اصلی صف کشیده‌اند. این در حالی است که می توان این مشکل را با تعیین مسیر صف برای پمپ بنزین حل کرد.
در بسیاری از پمپ بنزین‌ها که وضعیت مشابهی دارند از بلوک‌های سیمانی برای تعیین محل صف‌ پمپ بنزین استفاده شده است و به این ترتیب تنها از طریق یک صف می‌توان به پمپ بنزین رسید.
● تعویض روغن در خیابان
با آنکه بیشتر صاحبان خودرو برای انجام سرویس‌های دوره‌ای خودرو از جمله تعویض روغن به تعمیرگاه‌ها و تعویض روغنی‌ها مراجعه می‌کنند اما هنوز هم می‌توان رانندگانی را در سطح شهر مشاهده کرد که برای کاهش هزینه‌ها در کوچه پس کوچه‌های شهر اقدام به تعویض روغن وسیله نقلیه‌شان می‌کنند.
البته شاید این کار چند اسکناس سبز هزار تومانی صرفه‌جویی در بر داشته باشد اما بدون تردید چندین برابر این مبلغ، آلودگی برای محیط زیست برجای می‌گذارد.
با توجه به پیامدهای منفی و خطرناک این اقدام انتظار می‌رود با افرادی که کوچه و خیابان‌های سطح شهر را با تعویض روغنی اشتباه می‌گیرند، برخورد شود.
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید