شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

۸ شهریور: در شهر چه گذشت؟!


۸ شهریور: در شهر چه گذشت؟!
برای اغلب مردم، مشاهده صحنه‌ای که پسرکی فال فروش به آستین کت عابران می‌چسبد تا آنها یک پاکت از فال‌هایش بخرد یا دخترکی که به زور می‌خواهد بسته‌ای از آدامس‌هایش را به فروش برساند، عادی شده است.
● تردستی در خیابان
حتی آنهایی که به زور سر چهار‌راه‌ها شیشه خودرو‌ها را پاک می‌کنند یا افرادی که به اجبار می‌خواهند چیزی را به عابران هدیه بدهند و دست آخر پول آن را طلب می‌کنند نیز دیگر تعجب عابران را برنمی‌انگیزد اما برای آنهایی که تنها صحنه‌های تردستی و شیرین‌کاری را در تلویزیون دیده‌اند، مشاهده افرادی که در کنار خیابان می‌خواهند با انجام عملیات تردستی کسب درآمد کنند، می‌تواند بسیار عجیب باشد.
اخیرا در برخی خیابان‌ها، جلوی رستوران‌ها و یا فروشگاه‌های پر رفت و آمد، افردی دیده می‌شوند که سعی دارند با عملیات شعبده‌بازی یا تقلید صدا توجه عابران را به خود جلب کنند.
البته در برخی موارد این افراد با آمدن جلوی خودرو‌ها به اجرای نمایش می‌پردازند و سپس به بهانه نمایش اختصاصی از مخاطبان خود که شاید علاقه‌ای به دیدن این صحنه‌ها نداشته‌ باشند، پول می‌خواهند.
● اطلاع رسانی، چند کیلومتر زودتر
به منظور رفاه حال شهروندان و رانندگان معمولا عملیات عمرانی در خیابان‌ها و بزرگراه‌ها پس از نیمه شب انجام می‌شود تا به دنبال مسدود شدن گذرگاه‌ها، بار ترافیکی روزانه تشدید نشود.
هرچند این اقدام شایسته، در جهت رفاه حال مردم است اما نباید از این نکته غافل شد که در نیمه شب هم تعداد قابل توجهی خودرو در مسیر‌های بزرگراهی حرکت می کنند و انسداد از پیش اعلام نشده بزرگراه‌ها ضمن اتلاف وقت به سردرگمی رانندگان می‌انجامد.
برای مثال گاهی دقیقا در همان محلی که عملیات عمرانی در حال اجراست پیمانکاران، تابلوی « بزرگراه مسدود است» را نصب می‌کنند و همه خودرو‌ها تنها پس از رسیدن به این محل متوجه مسدود بودن راه می‌شوند.
خوب است که در مورد مسدود‌شدن راه، از قبل اطلاع رسانی شود یا دست کم پیمانکاران چند کیلومتر قبل از محل انسداد، با نصب تابلو و پلاکارد، برای رانندگان اطلاع‌رسانی کنند تا آنها بتوانند تغییر مسیر بدهند.
● سرقت از صندوق‌ها
این اواخر صندوق‌های صدقات نیز از گزند نوع جدیدی از سرقت‌ها در امان نبودند؛
به طوری که سارقان قفل‌های صندوق را به شکل نامحسوس و غیر قابل رویتی باز می‌کنند و یا لولاهای صندوق را به شکلی که مشخص نباشد ،می‌برند.
اما از آنجا که شهروندان همیشه در کمک به مستمندان نقش مهمی را ایفا می‌کنند و در یاری سازمان‌های حمایت کننده از آنها نیز همیشه پیشقدم هستند به طور حتم این شیوه ناجوانمردانه را نیز خنثی خواهند کرد؛
بدین معنی که می‌توان پیش از انداختن اسکناس در صندوق، در‌های آن‌را بررسی کرد تا باز و دستکاری شده نباشند. البته مهم‌تر از آن، این است که مامور‌های تخلیه صندوق‌ها نیز توجه بیشتری به سلامت صندوق داشته باشند و هر چند روز یکبار آن‌را بررسی کنند.
● قطره ضد وبا
برخی سبزی‌فروشی‌های شهر که از انتشار اخبار مربوط به بروز بیماری‌ وبا چندان دل‌خوشی ندارند ، در کنار بساط خود شروع به فروختن محلو‌ل‌های ضدعفونی کننده کرده‌اند که شاید به این نحو اندکی از ضرر‌های مربوط به کاهش تقاضا برای این ماده غذایی کاهش یابد اما این اقدام از آن دسته راهکار‌هایی است که هم وجدانی است و هم اقتصادی و در راستای تامین سلامت شهروندان.
از سوی دیگر در شرایطی که به ماه مبارک رمضان نزدیک می‌شویم که ظرف سبزی از جمله مواردی است که جای خالی آن در سفره سحری و افطار کاملا احساس می‌شود بنابراین همانطور که از برگه‌های راهنمای مصرف محلول‌های ضدعفونی کننده میوه و سبزی بر می‌آید باید ابتدا چند قاشقی از آن‌را درون ظرف حاوی میوه و سبزی ریخت و بعد از آبکشی آن‌را سر سفره آورد.
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید