پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

۳۱ اوت سال ۱۹۳۰ ـ ایران زمین و دشواری های آن


۳۱ اوت سال ۱۹۳۰ ـ ایران زمین و دشواری های آن
رسانه ها در این روز در سال ۱۹۳۰ ( ۱۳۰۹ هجری خورشیدی ) سخنرانی پروفسور «هانری ماسه» شرق شناس بزرگ فرانسوی را در پاریس در باره ایران و ایرانیان منتشر ساخته بودند.
پروفسور ماسه گفته بود که ایران امروز بخشی از ایران زمین است و بلوچها، تاجیکها، افغانها، کردها و برخی از ساکنان قفقاز که در خارج از مرزهای امروز ایران قرار گرفته اند ایرانی هستند و همه آنان از خویشاوندان اقوام اروپایی اند. مشکل ایران این بوده است که بر سر چهار راه مهاجرت ها قرار گرفته و گرفتار اختلاط نژادی شده ولی ایرانیان با خصلتها ی ویژه خودش همه مهاجمان در خود ذوب و حل کرده و زبان و فرهنگشان را تا به امروز محفوظ نگهداشته اند.
پروفسور ماسه گفته است که ایرانیان، خود، حاضر نشدند یکپارچه در برابر حمله اسکندر و هزار سال پس از او اعراب ایستادگی کنند زیرا که دولتهای هخامنشی و ساسانی در دهه های آخر کار خود گرفتار سوء مدیریت، اختلاف شاهزادگان و بزرگان و فساد اداری شده و مردم از آنان و فاصله طبقاتی حاصله خرسند نبودند و در جستجوی « تغییر وضعیت » بودند.
پرفسور ماسه در باره خلفای عباسی گفته است که اینان را ایرانیان روی کار آوردند و همیشه تحت نفوذ ایرانیان بودند. در مورد تهاجم اقوام آن سوی دشت «گبی»، پروفسور ماسه اظهارداشته است که این مهاجهان در زمان «فاتح» اول بر ایران حکومت کردند و از جانشین دوم فاتح ، حکومت دوباره در دست ایرانیان بود و ایرانیان از این اقوام خشن؛ شاعر و هنرمند ساختند.
به نظر پروفسور ماسه ، مشکلات ایرانیان از زمانی آغاز شد که دولت عثمانی قدرت گرفت و اروپا را تهدید کرد و اروپائیان برای به زنجیر کردن آن دولت با نظر توسل، متوجه ایران شدند و به تدریج به مداخله و بسط نفوذ پرداختند. سیاست قدرتهای اروپایی ایجاب می کرد که دولتمردانی در ایران زمامدار باشند که شایستگی نداشته ، احساس وطندوستی و مردم خواهی آنان ضعیف ، و نیز نفوذ پذیر باشند.
پروفسور ماسه ضمن تمجید از استعداد و ذوق ایرانیان که به قوت خود باقی مانده توصیه کرده است که ایرانیان به دقت تاریخ خودرا بخوانند و ضعف ها را از لا بلای آن دریابند و از این ضعف ها وتکرار اشتباهات گریزان باشند.
وی گفته است که ایرانیان باید بدانند که میراثی بسیار گرانبها در دست دارند و نیاکانشان با فدا کردن جان این کشور را برای آنان به یادگار گذارده اند.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید