شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

۳۱ اوت ۱۹۴۱ ـ خیانت بزرگ به وطن


۳۱ اوت ۱۹۴۱ ـ خیانت بزرگ به وطن
نهم شهریور ماه ۱۳۲۰ ( ۳۱ اوت ۱۹۴۱ ) رضا شاه پس از اطلاع از مرخص شدن سربازان پادگانها ، این عمل را یک خیانت بزرگ به وطن خواند و همه اعضای شورای ستاد عالی جنگ را که برای هدایت واحدهای ارتش به مقاومت در برابر تجاوز خارجی تشکیل شده بود به دفتر خود در کاخ سعد آباد فراخواند و در محوطه کاخ در برابر مقامات نظامی و غیر نظامی ، سرلشکر احمد نخجوان کفیل وزارت جنگ و سرتیپ علی ریاضی کفیل رکن دوم ستاد ارتش( اطلاعات ارتش ) را مسئول مرخص کردن خائنانه افراد پادگانها در برابر دشمن اعلام داشت و تا می توانست با عصای خود آن دو را کتک زد ، درجه های نظامی آنان را پاره کرد و به زندان فرستاد تا در دادگاه صحرائی زمان جنگ محاکمه و مجازات شوند.
رضا شاه سپس به جان سایر افسران ارشدی که در آنجا بودند افتاد و همه را کتک زد، خائن خواند و گفت نانی را که این ملت به شما داده تا از ایشان و وطن دفاع کنید حرامتان باد.
رضاشاه دستور انجام محاکمه خائنان در اسرع و قت را صادر کرد و بدون این که از مذاکرات محرمانه فروغی و علی سهیلی وزیر خارجه اش با دو دولت متجاوز آگاه باشد اعلام داشت که خود او جلسات دادگاه را اداره خواهد کرد!. رضاشاه در همین جلسه انتصاب سرلشکر بوذرجمهری را به فرماندهی نیروی هوائی تایید کرد. افسران نیروی هوائی روز پیش از این دستور واصله در مورد تحویل دادن هواپیما ها و رفتن به مرخصی را نپذیرفته بودند و در پایگاه هوایی قلعه مرغی بر ضد فرمانده خود سرتیپ احمد خسروانی دست به نافرمانی زده و وی را بازداشت کرده بودند. افسران نیروی هوایی بدون این که از ستاد جنگ دستور داشته باشند هواپیماها را به پرواز در آوردند و به مقابله با هواپیما های شوروی رفتند. ستاد جنگ به جای تشویق این وطندوستی، چند واحد نیروی زمینی را که هنوز در پادگانها ی تهران بودند مامور تصرف قلعه مرغی کرد و زد وخورد این واحدها با واحد محافظت از پایگاه مردم تهران را به وحشت انداخت و در جریان این زد و خورد خلبانان نیروی هوائی هواپیما ها را از پایگاه خارج و در زمین های یافت اباد ( اینک مسکونی شده اند ) فرود آوردند و استتار کردند.
درهمین روز فروغی به مجلس اطلاع داد که مذاکرات او با نمایندگان دولتین انگلستان و شوروی ادامه دارد و نتایج را پس از حصول به اطلاع مجلس خواهد رسانید. در این میان رادیو های لندن و دهلی که آن هم وابسته به انگلستان بود پی در پی از پیشروی نیروهای انگلستان و شوروی به سوی تهران خبر می دادند و شدیدا از رضاشاه انتقاد می کردند و کوشش داشتند که او را از چشم مردم بیندازند.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید