جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

تاثیر فعالیت‌های بدنی درکاهش سرعت آلزایمر


تاثیر فعالیت‌های بدنی درکاهش سرعت آلزایمر
یافته‌های جدید از یک مطالعه نشان می‌دهد که داشتن تناسب بدنی ممکن است در محافظت حجم مغز بیمارانی که در مراحل اولیه بیماری آلزایمر قرار دارند کمک کننده باشد.
به گزارش ایسنا ، دکتر جفری برن و همکارانش در مجله عصب شناسی عنوان کردند که در سنین معمولی تناسب بدن باعث کند شدن تغییرات ساختاری و عملکردی مغز که وابسته به سن هسنتند می‌شود.
برای مشاهده این که آیا این موضوع در مورد بیماران مبتلا به آلزایمر نیز صدق می‌کند یا نه، دکتر برن از دانشگاه کانزاس و همکارانش میزان تناسب قلبی ریوی یک گروه ۵۷ نفر از بیماران مبتلا به آلزایمر در دوره‌های اولیه و یک گروه ۶۴ نفره به عنوان گروه کنترل که فاقد جنون بودند را مورد بررسی قرار دادند.
حجم مغز این افراد توسط MRI تعیین شد و در گزارش آنها قید شد که میزان تناسب اندام گروه کنترل نسبتا بالاتر بود . در گروه مبتلا به آلزایمر میزان تناسب اندام به شکل بارزی با حجم مغز مرتبط بود و این ارتباط بعد از در نظر گرفتن عوامل دیگری مانند سن، جنسیت، شدت جنون، فعالیت‌های بدنی و سستی فیزیکی نیز برقرار بود. اگرچه حجم کلی مغز با میزان آگاهی و مقدار جنون در ارتباط بود ولی محققان هیچ رابطه مشخصی بین شدت جنون و تناسب فیزیکی اندام مشاهده نکردند.
هیچ رابطه مشخصی بین تناسب اندام و حجم مغز یا میزان آگاهی در گروه کنترل وجود نداشت. محققان نتیجه‌گیری کردند که یافته‌های ما تناسب قلبی ریوی را به عنوان یک عامل برای بیماری های عصبی اثبات نمی‌کند همچنین ممکن است که پیشرفت بین بیماری‌ها بر ضعف مغز و تناسب قلبی - ریوی افراد مبتلا به آلزایمر که در مراحل اولیه این بیماری قرار دارند، اثر داشته باشد. دکتر برنز در این رابطه گفت: من به تمام بیمارانم که مبتلا به آلزایمر هستند پیشنهاد می کنم در یک وضعیت فعال هم از نظر فیزیکی و هم از نظر ذهنی قرار داشته باشند، اگرچه میزان بهبود با این رش کم است ولی این روش باعث کاهش سرعت پیشرفت این بیماری می شود. ورزش به همان اندازه که برای سلامت عمومی مفید است برای درمان علائم افسردگی در افراد مبتلا به جنون نیز مفید است. وی افزود : دو عمل مهم وجود دارد که به ما محققان انگیزه می‌دهد اول این که ما باید اثبات کنیم که ورزش و تناسب اندام می‌تواند بر پیشرفت بیماری موثر باشد و سپس تعیین این که چه مکانیزمی باعث بوجود آمدن این اثر می‌شود و دوم این که اگر ورزش یک روش درمان بیماری آلزایمر است پس ما در مورد به کارگیری آن کم کاری می‌کنیم لذا شواهد بیشتری برای نشان دادن این موضوع که در ادامه باعث گسترش این برنامه شده و افراد مبتلا به جنون به ورزش کردن و از این مهمتر به نگه داشتن این عادت تشویق می‌کند. با داشتن چنین هدف‌هایی گروه دکتر برنز تصمیم گرفتند که این افراد را تا ۲ سال دیگر مورد مطالعه قرار دهند تا ببینند که آیا تناسب اندام تغییرات میزان آگاهی و ساختار مغز در بلند مدت مرتبط است یا نه.
برنز گفت که آنها همچنین یک مطالعه بزرگ را بر روی انجام انواع مختلف ورزش‌های توسط بیماران مبتلا به آلزایمر برنامه‌ریزی کردند تا علت و اثر رابطه بین ورزش و تناسب قلبی - ریوی را بر روی پیشرفت بیماری برآورد کنند.
منبع : روزنامه تفاهم


همچنین مشاهده کنید