پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

۱۲ نکته درباره ملین‌ها


۱۲ نکته درباره ملین‌ها
ملین‌های محرک بسیار موثر هستند ولی اثر آنها وابسته به میزان مصرف است و از آنجا که شروع اثر آنها سریع است، توصیه می‌شود که در مواقع مشخصی (به عنوان مثال بلافاصله قبل از خواب) مصرف شوند تا برای فعالیت‌های روزانه فرد مساله‌ساز نشوند.
ملین‌های محرک، معمولا جهت تخلیه کامل روده برای رادیوگرافی، معاینه و یا جراحی‌های دستگاه گوارش کاربرد دارند و در شرایط معمول نباید از آنها برای درمان یبوست استفاده کرد.
ملین‌های محرک باعث افزایش ترشحات و تحرک روده‌ها و در نتیجه تسریع تخلیه روده می‌شوند.
از آنجا که سریع‌الاثر هستند، غالبا از آنها استفاده نابجا می‌شود که این مساله می‌تواند به کم آبی بدن، از دست دادن پروتئین و پتاسیم، دردها و گرفتگی‌های عضلانی شکم و یا حتی اختلال در عملکرد روده بزرگ منجر شود.
برخی از ملین‌های گیاهی نیز وجود دارند که با همین مکانیسم عمل می‌کنند از جمله ملین‌های حاوی سنا و کاسکارا ساگرادا و یا روغن کرچک (نظیر سی‌لاکس، سنالاکس، سنالین، سناگراف، کاسیالاکس، ملین دینه و لاگزاریسین) که هرچند بر انواع غیرگیاهی ارجحیت دارند ولی نباید به صرف گیاهی بودن، عوارض جانبی و منع مصرف آنها را نادیده گرفت چرا که مثلا کارسکاراساگرادا با ترشح در شیر مادر، منجر به اسهال نوزاد خواهد شد.
ملین‌های حجیم‌کننده مدفوع با نگه‌داشتن آب در روده‌ها، باعث نرم‌شدن و افزایش حجم مدفوع می‌شوند و به این ترتیب حرکات روده را جهت دفع تسریع می‌کنند.
ملین‌های حجیم‌کننده مدفوع، برای مصرف درازمدت، سالم‌ترین ملین‌ها هستند. البته برای شروع اثر آنها، ۱۲ تا ۲۴ ساعت و حتی گاهی تا ۷۲ ساعت وقت لازم است.نوشیدن یک لیوان آب بزرگ به همراه اینگونه ملین‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا نه تنها اثر آنها وابسته به آب است، بدین‌وسیله از انسداد لوله گوارش توسط آنها جلوگیری می‌شود.
حساسیت نسبت به دارو، انسداد روده، آپاندیسیت و هرگونه احساس درد و ناراحتی شکم با علت ناشناخته، اشکال در بلع از موارد منع مصرف این داروهاست.
مصرف‌کنندگان داروهای دیگوکسین و آسپرین به دلیل جذب این داروها توسط ملین‌های حجیم‌کننده و در نتیجه کاهش اثر آنها و افراد مبتلا به دیابت باید احتیاط کنند.
نفخ و اتساع معده و به ندرت انسداد روده از عوارض مصرف بیش از حد دارو است.
مصرف ملین‌های حجیم‌کننده مدفوع در بارداری باید تحت نظر پزشک باشد و مصرف آن در شیردهی منعی ندارد.
برای جلوگیری از انسداد لوله گوارش، پودر این داروها را با آب کافی مصرف کنید.
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید