شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

۷ شهریور: در شهر چه گذشت؟!


۷ شهریور: در شهر چه گذشت؟!
آن دسته از رانندگانی که ترمز‌دستی خودروی آنها خوب عمل نمی‌کند، معمولا برای پارک کردن خودرو در سراشیبی و سربالایی‌های تند و تیز از قطعه‌ای سنگ یا آجری که جلوی چرخ خودرو‌ قرار می‌گیرد، استفاده می‌کنند.
● پارک آجری در سراشیبی
و از قطعه‌ای سنگ یا آجری که جلوی چرخ خودرو‌ قرار می‌گیرد، برای جلوگیری از حرکت احتمالی خودرو استفاده می‌کنند. البته این تکنیک بیشتر به درد خودرو‌های قدیمی می‌خورد و در مورد خودرو‌های جدید کمتر کسی دست به آجر و سنگ برای جلوگیری از حرکت آنها می‌شود.
به هر ترتیب متاسفانه برخی از رانندگانی که از این روش استفاده می‌کنند، در هنگام ترک محل پارک، آجر و سنگ‌ها را وسط کوچه یا خیابان می‌اندازند یا اینکه آنها را در همان محل پارک رها می‌کنند.
این در حالی است که قطعات سنگ وسط کوچه و خیابان برای خودرو‌های عبوری به خصوص اگر دید کافی نداشته باشند، مشکل‌ساز می‌شود.
از سوی دیگر باقی ماندن سنگ در محل پارک موجب می‌شود که خودروی بعدی که می‌خواهد در آن محل پارک کند، از روی آن عبور کرده و چرخ‌هایش آسیب ببیند.
ای کاش رانندگان تنها به فکر خود نباشند و دست کم پس از اینکه آجر‌‌ها را از زیر چرخ خودروی خود برمی دارند، آنها را در کنار جدول یا کوچه بگذارند تا دیگران را دچار مشکل نکنند.
● قطع برق، غافلگیر می‌کند!
پس از چند وقتی که برق هر روز و حتی ۲ بار در روز قطع می‌شد، در روز‌های اخیر شاهد کاهش قطع برق بودیم. اما انگار که این رشته سر دراز دارد و نباید زنگ‌ تفریح‌های چندروزه را به عنوان پایان خاموشی‌ها قلمداد کرد.
البته دیگر از آن جدولی که اوایل طرح اجرای خاموشی‌ها منتشر شد، خبری نیست و در هر ساعت از روز و شب می‌توان انتظار قطع برق را داشت.
این در حالی است که آگاهی داشتن مردم از زمان قطع برق هر محله تا حدود زیادی از سردرگمی آنها و متوقف شدن فعالیت‌های روزانه جلوگیری می‌کند.
● تنور داغ نسل دوم نان‌ها
بعد از اینکه برخی نانواها نتوانستند به مطالبات خود در مورد افزایش قیمت نان دست یابند، پروژه آب رفتن اندازه نان‌ها آغاز شد و روز به روز نان‌های کوچک‌تری از تنور درآمد.
اما این اواخر علاوه بر آب رفتن نان‌ها و ترفند‌‌های کنجدی برای افزایش صرفه فروش نان، شیوه‌های دیگری نیز ابداع شده است.
بدین معنی که تعدادی از نانوا‌ها خیلی زود پخت‌نان‌های معمول را تمام می‌کنند و سراغ پخت نان‌های شیرمال و به اصطلاح نسل دومی می‌روند. این در حالی است که مطابق قوانین صنفی آنها موظفند تا ساعات مشخصی نان‌های معمول را در تنور بگذارند.
این موضوع در مناطقی از شهر که تعداد نانوایی‌ها کم است بیشتر مشاهده می‌شود. شهروندانی که با نان‌های به اصطلاح شیرمال مواجه می‌شوند با علم به اینکه چنانچه آن‌را نخرند سفره صبحانه فردا خالی می‌ماند به ناچار این نان گران را خریداری می‌کنند.
یادآوری این نکته نیز ضروری است که رسیدگی به تخلفات نوع کنجدی که مطابق آن، نان‌های معمول کنار گذاشته می‌شوند و کنجد روی تمام چانه‌های نان پاشیده می‌شود هنوز حل نشده است، زیرا ممکن است برخی شهروندان نخواهند نان گرانتری که فقط گوشه‌ای از آن کنجدپاشی شده را خریداری کنند.
● تهدید در روز روشن
با اینکه مطابق قانون، هر نوع تهدیدی حتی از نوع شفاهی می‌تواند برای گوینده آن منجر به پیگرد قانونی شود اما در مورد پارک خودرو تعدادی از ما هر روز موضوع یک تهدید آن هم از نوع کتبی واقع می‌شویم.
این در حالی است که پارک خودرو در محدوده منازل مسکونی فقط در جلوی در‌های پارکینگ‌ها ممنوع است.
اما به هر حال انواع چاپ شده این تهدید‌هاحتی در خارج از این محدوده (جلوی درها)نیز دیده می‌شود. شاید در قدم نخست باید با شکل کتبی این تهدید‌ها برخورد قاطع شود. پس از آن نیز این آگاهی به شهروندان داده شودکه پارک ممنوع فقط شامل جلوی در‌های پارکینگ می‌شود.
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید