شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

آیتی بهتر از این می‌خواهید؟


آیتی بهتر از این می‌خواهید؟
گاهی اوقات یک تلنگر ساده‌، نگرش آدم را به زندگی عوض می‌کند و تاثیر عمیقی بر او می‌گذارد. دیشب که کتابخانه‌ام را مرتب می‌کردم، یک بروشور پیدا کردم که مربوط به شیوه کار دستگاه تولید مثل زن بود. باور کنید پس از خواندن آن به حدی حیرت زده شدم که تا دیروقت از شدت شوق می‌گریستم و خدا را برای مهربانی‌هایش سپاس می‌گفتم. در گذر این همه سال، یک بار هم نشده بود که بگویم خدایا به دلیل این دستگاه شگفت‌انگیز خلقت که همچون ساعت کار می‌کند، تو را شاکرم ولی او چون همیشه با محبت شیوه دقیق عملکرد همه دستگاه‌های بدنم را کنترل کرده تا امروز در آستانه مادر شدن فقط به ظاهر بچه و جنسیتش بیندیشم نه چگونگی رشد و نمو او. خدای مهربان، دوستت دارم.
می نمی‌دانستم که یک دختر نوزاد حدود دو میلیون تخمک اولیه در دو تخمدان خود دارد. بسیاری از این تخمک‌ها در دوران کودکی از بین می‌روند و در هنگام بلوغ حدود ۴۰۰ هزار تا ۷۰۰ هزار از آنها باقی می‌مانند. در آن زمان است که تحت تاثیر هورمون‌هایی که از هیپوفیز ترشح می‌شوند، دوره‌های جنسی آغاز می‌شود یعنی هورمون‌های هیپوفیز به تخمدان‌ها دستور می‌دهند که استروژن و پروژسترون بسازند. وقتی مقدار این هورمون‌ها در خون کم شود، سلول‌های مرده غشای داخل رحم به صورت خون به همراه تخمک بارور نشده از مهبل خارج می‌شوند و قاعدگی رخ می‌دهد که سیکل جنسی با آن شروع می‌شود و تا پنج روز طول می‌کشد. از روز ششم تا چهاردهم تخمک جدیدی در داخل تخمدان شروع به رسیدن می‌کند و درست در روز سیزدهم، هیپوفیز با ترشح فراوان هورمونی به نام LH به تخمدان‌ها فرمان می‌‌دهد ظرف ۲۴ ساعت سطح هورمون‌‌ها را بالا ببرند و روز چهاردهم تخمک رسیده آزاد می‌شود. اگر مقاربتی در این زمان صورت گیرد، اسپرم‌های مرد وارد مهبل شده، از گردن رحم و رحم شنا می‌کنند و خود را به لوله رحمی‌ می‌ر‌سانند و به محض اینکه اولین اسپرم با تخمک رسیده ترکیب شود، شروع به تغییرات و تقسیم شدن می‌کند و مسیر لوله رحمی را طی کرده (سه تا شش روز طی مسیر لوله طول می‌کشد) و حالا سلول تخم در دیواره رحم جایگزین می‌شود.
سپس با ترشح هورمونی به تخمدان‌ها پیام می‌دهد که دیواره رحم را ضخیم کند و مواظب باشد تا ترشح هورمون‌های استروژن و پروژسترون را کاهش ندهد و مبادا جدار رحم ریزش پیدا کند و قاعدگی شروع شود. این هورمون که از سلول‌ تخم ترشح می‌شود، همان HCG است که تست بارداری را مثبت می‌کند. اگر هم هیچ اسپرمی در حوالی روز آزادسازی تخمک نباشد، به مرور سطح هورمون‌های تخمدان پایین می‌افتد و با ریزش دیواره رحم چرخه جدید با قاعدگی آغاز می‌شود.ادامه دارد....
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید