شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

۵ شهریور: در شهر چه گذشت؟!


۵ شهریور: در شهر چه گذشت؟!
رفتارها- حالا که کم کم تابستان بار و بنه‌اش را جمع می‌کند و جای خود را به روز‌های پاییزی و سرد سال می‌دهد، اغلب فروشندگان پوشاک هم دست به کار شده‌اند، تا با پایین آوردن قیمت لباس‌های تابستانی، هرچه بیشتر آنها را به فروش برسانند تا هم سودی به دست آورند و هم انبار‌‌های خود را برای پوشاک جدید آماده کنند.
● فرصت خرید از حراجی‌ها
در حال حاضر اغلب فروشگاه‌ها روی شیشه با حروف بزرگ از حراج شدن اجناس خود خبر می‌دهند و گاهی ادعا‌های عجیب و غریبی مطرح می‌کنند.
برای مثال برخی از حراج ۵۰ درصد نیز فرا‌تر رفته و ادعا می‌کنند که اجناس خود را با ۷۰ درصد تخفیف به فروش می‌رسانند.
هرچند این تنها یک شگرد تبلیغاتی برای جذب مشتری است اما نباید از این واقعیت غافل شد که قیمت اجناسی که فصل آنها تمام شده در مقایسه با اول فصل کاهش ملموسی پیدا کرده است.
بنابر‌این می‌توان از این فرصت برای خرید استفاده کرد؛ چرا که تا چند ماه دیگر باز هم بهار و تابستان از راه می‌رسد. البته باید توجه کرد که تحت عنوان حراجی، اجناس بی‌کیفیت خریداری نشوند.
● مدیریت زمان
با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان، فروشگاه‌های عرضه کننده مواد غذایی به شدت شلوغ شده‌اند به نحوی که صف صندوق‌ها بسیار شلوغ شده و مشتریان مدت زیادی در صف معطل می‌مانند.
این در حالی است که برخی از فروشگاه‌ها با توجه به این ایام، ساعت کار خود را افزایش می دهند و در برخی دیگر از فروشگاه‌ها، بخش مواد غذایی به طور ۲۴ ساعته فعالیت می‌کند.
باوجود این اغلب مردم همچنان در ساعات اوج شلوغی که هم خیابان‌ها و هم فروشگاه‌ها متراکم است، برای خرید اقدام می‌کنند و از فرصت خرید در ساعات پایانی شب غافل می‌شوند.
اما با برنامه‌ریزی می‌توان زمان را مدیریت‌کردو در ساعاتی به فروشگاه رفت که هم بار ترافیکی سبک‌تر و هم فروشگاه خلوت‌تر باشد تا سر فرصت، خرید انجام شده و نیازی به ایستادن در صف‌های طولانی نباشد.
● نان بستنی آلوده
در روز‌های گرم تابستان، مشاهده یک بستنی فروشی در دوردست، از آن دسته‌ سراب‌هایی است که گاهی به حقیقت می‌پیوندد.
اما گاهی اوقات بستنی‌های قیفی و لیوانی، میکروبی از آب درمی‌آیند و مصرف‌کننده‌ را به یک مسمومیت غذایی، یک سرم و بالاخره دردسر‌های مرسوم گرفتن مرخصی استعلاجی میهمان می‌کنند.
اغلب اوقات این مشکل - که در بستنی‌های غیربسته‌بندی شده وجود دارد - به دلیل استفاده از مواد اولیه غیربهداشتی یا محیط آلوده صورت می‌گیرد. برای نمونه کافی است نان بستنی در قسمتی آلوده نگهداری شود.
در همین زمان انواع میکروب‌ها به وسیله حشرات موذی به آنها منتقل می‌شوند. جالب اینجاست که بی‌احتیاطی و آلوده بودن محل کار و مواد اولیه برخی از این فروشنده‌ها به خوبی در معرض دید است و می‌توان آن‌را بدون جست وجوی خاصی تشخیص داد.
با وجود این، رهگذران بدون توجه به این، عوامل بیماری‌زا همچنان از این واحد‌ها خرید می‌کنند و سلامتی خود را به خطر می‌اندازند.
● بوفه بی‌‌دقت‌ها
در کنار هر بقالی و سوپرمارکتی می‌توان بوفه‌ یا طاقچه‌ای را مشاهده کرد که فقط مخصوص افراد بی‌دقت و بی‌فرهنگ است.
آنها پس از هر خوردن و آشامیدنی، زباله خوردنی‌ها و شیشه و قوطی نوشیدنی‌ها را روی این برجستگی رها می‌کنند و برای رهگذران و همسایه‌ها یک منظره زشت رقم می‌زنند.
البته زباله‌های مخصوص این بخش از شهر به برجستگی‌ها و باغچه‌های کنار بقالی‌ها و سوپرمارکت‌ها محدود نمی‌شوند و در اطراف این بخش از شهر می‌توان به وفور این زباله‌ها را در سطح وسیعی مشاهده کرد.
تمام اینها در حالی است که جلوی اغلب مغازه‌ها و واحد‌ای صنفی همیشه یک سطل زباله بزرگ و جادار به چشم می‌خورد که فقط از چشم بی‌دقت‌ها به دور می‌ماند.
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید