جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

از سیستم عامل ملی چه خبر؟


از سیستم عامل ملی چه خبر؟
پروژه تحقیقاتی فارسی کردن لینوکس وارد سومین سال حیات خود شده است و پروژه ای که بعدها از آن به عنوان طرح ملی یاد شد و قرار بود که ۳ ساله به بهره برداری برسد، ظاهرا امروز به بن بست برخورد کرده است ، به شکلی که مدیر طرح ملی لینوکس فارسی پیش بینی کرده است که این طرح حداقل تا سال ۸۶ به بهره برداری برسد.(هموطن سلام)
خبر خاص دیگری نیست. طرح ملی فارسی کردن لینوکس توسط مرکز فناوری اطلاعات وارتباطات پیشرفته شریف و با حمایت شورای عالی انفورماتیک و با توجه به آنچه در سایت اینترنتی شورای عالی انفورماتیک موجود است، با هدف پرکردن خلا مربوط به زبان فارسی در سیستم عامل لینوکس آغاز به کار کرد."
امروز دوم شهریورماه سال ۱۳۸۷ است. اگر ذهن یاری کند آخرین اظهارات مسوولان این طرح حکایت از آن داشت که کار طرح تمام شده و باید در دستگاه های دولتی به کار گرفته شود.
کاری به خاطرات و اظهارات و چه گفتند هم اگر نداشته باشیم امروز حتی اسمی از دستاوردهای این طرح ملی نیز بر سر زبان ها هم نیست.
به راستی این طرح به کجا رسید. اگرچه می دانیم مسوولان اجرای طرح سیستم عامل ملی که دغدغه های زیادی را نیز در توجیه اجرای این طرح بیان می کنند و احتمال این که به متن حاضر نیز پاسخ های آماده شده خود را ارسال کنند، موجود است. لیکن پاسخ هر چه باشد، گزارشی از میزان به کارگیری این سیستم در نهادهای دولتی که تا کنون منتشر نشده است.
امید آنکه مسوولان اجرای این طرح با انتشار گزارشی اگر کم و کاستی در اجرای این طرح وجود دارد را بیان کنند و اگر هم کم و کاستی در کار نیست به این پرسش پاسخ دهند که میزان فراگیری سیستم مذکور در چه حد است؟

علی شمیرانی
منبع : فناوران
منبع : پایگاه اطلاع رسانی itanalyze


همچنین مشاهده کنید