جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

فایلهای استریم چیستند (Stream)


فایلهای استریم چیستند (Stream)
معمولا فایلهای استریم را روی سرورهای مخصوص قرار می دهند تا امکان دانلود آنها وجود نداشته باشد و در واقع تنها بتوان با نرم افزار مخصوص نسبت به پخش آنها اقدام کرد.
نرم افزارهایی مثل RealPlayer ,Windows Media Player. همانطور که میدانید فایلهای معمولی در اینترنت روی پروتکل HTTP یا FTP قرار میگیرند ولی فایلهای استریم مخصوص هر شرکتی برای خودشان پروتکل خاص دارند. مثلا ماکروسافت پروتکل mms را تهیه کرده که این پروتکل خود بر دو نوع است:TCP و HTTP
شرکت Real هم پروتکل PNM/RTSP را برای خود تهیه کرده است. همچنین شرکت اپل از PNM استفاده می کند.
البته پروتکل های دیگری هم از قبیل MMSU, MMST موجود هستند.
روش پخش این فایلهای استریم هم بسیار ساده است. ابتدا فایلهای مورد نظر برای پخش بر روی سرور مخصوص قرار می گیرند. سپس یک فایل مانند Shortcut های ویندوز تهیه می شود که در آن آدرس فایل اصلی قرار داده شده است. سپس هنگام پخش، ابتدا این فایل کوچک دانلود می شود و به کمک برنامه مخصوص (مثلا Real Player) باز می شود و فایل اصلی که آدرس آن در همین فایل کوچک نوشته شده است شروع به دانلود و پخش شدن می کند.
اکثر فایلهای استریم به حداکثر پهنای باند نیاز دارند و ممکن است چند استریم برای سرعتهای مختلف در یک فایل وجود داشته باشد. میتوان آن فایل را بطور کامل دانلود کرده و فقط همان کلیپ سرعت بالا را تماشا کرد.
منبع : شبکه فن اوری اطلاعات ایران


همچنین مشاهده کنید