جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

اگر قصد خرید «لوستر» دارید...


اگر قصد خرید «لوستر» دارید...
اگر قصد دارید لوستری مناسب برای فضای مورد نظرتان در خانه تهیه کنید، ابتدا پیش از هر کار نکات زیر را مورد توجه قرار دهید:
۱) وسعت فضا: از آنجایی که هر فضایی میزان مشخصی از نور را نیاز دارد، آویختن لوسترهای با شاخه های متعدد و در نتیجه لامپ های زیادتر از آن مقدار مورد نیاز نه تنها غیرضروری بلکه مازاد است بنابراین مجبور خواهید بود لامپ برخی از شاخه ها را خاموش کنید.
۲) مساحت سقف: در یک معماری معمولی وسعت سقف و کف یک فضا یکسان است ولی از آنجایی که این روزها کاربرد سقف های کاذب در حاشیه سقف اصلی بسیار رایج شده است، در واقع مقداری از مساحت اصلی کاسته شده و در نتیجه هنگام خرید لوستر می بایست همان میزان باقی مانده را بعنوان اندازه موجود ملاک قرار دهید.
۳) نورپردازی ثانویه: اغلب فضاها علاوه بر لوستر دارای منابع نورزای دیگری همچون آباژور، چراغ های دیوارکوب و در معماری امروزی هالوژن های واقع در سقف های کاذب یا اصلی هستند که آنها نیز نقش نورپردازی محیط را برعهده دارند لذا در چنین شرایطی پیش از هرگونه اقدام جهت انتخاب لوستر و احیانا دیوارکوب های آن بقیه منابع نورزای موجود و یا حتی امکان کاربرد منابع نورزای دیگر را در نظر بگیرید. لازم به ذکر است هرچه در فضا از منابع نورزای متعددی استفاده شود، هم زیباتر خواهد بود و هم کاربردهای گوناگونی را می توان از آن فضا دریافت کرد به شرط آنکه انتخابی مناسب و صحیح انجام پذیرد.
۴) ارتفاع سقف: ارتفاع سقف یکی از تعیین کننده ترین عوامل در انتخاب لوستر است. هنگامی که سقف محیط مورد نظر شما از حد معمول (۲/۸۵ الی ۳ متر) خیلی کوتاه تر باشد (حدود ۲/۵۰) شما نمی توانید از لوسترهای آویز به خصوص از نوع آویز کریستال دار استفاده کنید زیرا امکان برخورد سر افراد با آن به هنگام رفت و آمد وجود مگر آنکه محل آویختن لوستر به گونه ای باشد که یا در بالای میز پذیرایی و یا ناهارخوری قرار گیرد ولی بطور کلی در شرایط عادی برای سقف های کوتاه بهترین انتخاب لوسترهای به اصطلاح سقفی است.
۵) ابعاد لوستر: علاوه بر موضوع نورپردازی، تعداد شاخه ها و میزان وات لامپ های مورد استفاده در لوستر، حفظ تناسب ابعاد آن با فضا نیز از جمله ضروریات است بنابراین برای فضای کم وسعت، لوستری انتخاب نکنید که اگر چه کم شاخه است ولی از ابعاد بزرگی برخوردار باشد زیرا فضایی نازیبا را ایجاد می کند.
منبع : روزنامه ابتکار


همچنین مشاهده کنید