جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

انسداد مجاری اشک


شرایط کودکان - چشم، انسداد مجاری اشک
اشک در غدد اشکی تولید می‌شود. که این غده در بالای چشم‌ها داخل استخوان‌های حدقه چشم قرار دارند. غدد اشکی به‌طور مداوم، مایعی تولید می‌کنند که روی چشم‌ها را می‌شوید و به داخل مجاری اشکی استوانه‌ای می‌ریزد که هر چشم را به بینی متصل می‌کند (مجاری بینی - غدد اشکی)
سوراخ سر سوزن مانند مربوط به هر کدام از مجاری اشکی، می‌تواند نزدیک گوشه چشم، (سمت بینی) دیده شود. هر مجرای اشکی به یک کیسه اشکی منتهی می‌شود که در گوشه چشم نزدیک بینی قرار گرفته است و اشک در آنها جمع‌شده، نهایتاً به بینی می‌ریزد.
سوراخ مجرای اشکی در نوزادان، اغلب کوچک است. این سوراخ‌ها ممکن است در اثر نیترات نقره و یا قطرات دیگری که در هنگام تولد برای جلوگیری از عفونت در چشم‌ها ریخته می‌شوند، بیشتر تنگ شوند. انسداد این سوراخ‌ها ممکن است منجر به این شود که حتی هنگامی‌که کودک گریه نمی‌کند اشک از گوشه چشمش سرازیر شود. گاهی به‌جای اشک عادی چشم، چرک زرد یا سبز داخل چشم تجمع پیدا می‌کند. این ترشحات، موجب انسداد بیشتر مجاری ریز اشکی می‌شوند.
اگر مجرای اشکی داخل بینی مسدود شود ممکن است منجر به اشک ریزش و عفونت شود. چنین انسدادی می‌تواند در هنگام تولد وجود داشته باشد یا اینکه می‌تواند نتیجه احتقان ناشی از سرماخوردگی یا حساسیت باشد. در چنین مواردی، کیسه اشکی با مایع داخل آن ورم می‌کند و به اندازه نخود بیرون می‌زند.
●علائم و نشانه‌ها
بدیهی است که اشک ریزش معمولی در یک یا هر دو چشم عادی است. با این حال، اگر در چشم کودک علائم عفونت و قرمزی و یا ورم کیسه اشکی (با یا بدون قرمزی) وجود دارد، درمان لازم خواهد بود.
●مراقبت خانگی
اشک‌ریزش ساده نیاز به درمان ندارد. می‌توانید از یک گلوله پنبه که در آب استریل خیس شده است، برای پاک کردن اشک و همچنین پلک‌ها استفاده کنید. اگر چشم قرمز است، چرک وجود دارد و یا مجرای اشکی باد کرده است یا پزشک تماس بگیرید.
قرمزی پوست در گوشه خارجی چشم، قرمزی خود چشم و یا وجود چرک را می‌توان با قطره‌های آنتی‌بیوتیکی که به‌وسیله پزشک تجویز شده است، درمان کرد. اگر کیسه اشکی باد کرده است، پزشک به شما خواهد آموخت که چطور آن را به آرامی ماساژ دهید (سعی نکنید که کیسه اشکی را به روش خودتان و بدون یادگیری از پزشک ماساژ دهید).
● موارد احتیاط
▪ با درمان خانگی چشم‌ها باید ظرف بیست و چهار ساعت شروع به خوب شدن بکنند. اگر پیشرفتی حاصل نشد، به پزشک اطلاع دهید.
▪ اگر شرایط کودک سریعاً بهتر شد، درمان را تا زمانی‌که چشم‌ها حداقل دو روز خوب بمانند، ادامه دهید.
▪ مشکل اشک‌ریزش مکرر در نوزادان شایع است. قطره‌های چشمی را برای استفاده‌های بعدی نگه دارید. ولی در هر بار استفاده، تاریخ انقضاء مصرف آن را کنترل کنید.
● درمان پزشکی
در صورت لزوم پزشک روش مناسب ماساژ کیسه اشکی را به شما آموزش خواهد داد. اگر بعد از هشت ماهگی تا یک سالگی به همین صورت باقی ماند. پزشک کودک را به یک متخصص چشم معرفی خواهد کرد و متخصص، کودک را بیهوش کرده و مجرا را گشاد می‌کند.
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید