سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

اول شهریور: در شهر چه گذشت؟!


اول شهریور: در شهر چه گذشت؟!
یکی از اقدامات خوب شهرداری که اخیرا علاوه بر پارک‌ها شامل حال محله‌ها هم شده است، نصب وسایل ورزشی در میدان‌ها و بوستان‌هاست که برای استفاده عمومی در نظر گرفته شده است.
● دستبرد به وسایل ورزشی
خیلی از مردم، از جمله آنهایی که وقت ثبت نام در کلاس‌های ورزشی را ندارند، از مشتریان پر و پا قرص این وسایل هستند؛
چرا که می توانند بدون پرداخت هزینه و بدون محدودیت در زمان‌های دلخواه با استفاده از این وسایل ورزش کنند.
اما متاسفانه گروهی از افراد سودجو از این وسیله‌های ورزشی و ارزش آهن آنها نمی‌گذرند و در تاریکی شب با استفاده از ابزار برنده این وسیله‌ها را از پایه جدا کرده و سرقت می‌کنند.
از آنجایی که معمولا این وسیله‌ها در محل‌های مشخصی مانند پارک‌ها و میدان‌های محله‌ها نصب می‌شود، بهتر است که نگهبانان این اماکن توجه بیشتری به حفاظت از این وسایل داشته باشند تا از شر سارقان در امان بمانند.
● پیش به سوی مدرنیته
برای آنهایی که سن و سالی را پشت سر گذاشته‌اند یا آن دسته از افرادی که سواد درست و حسابی ندارند، شنیدن واژه پرداخت الکترونیک در امور بانکی تا حدودی هراس آور است.
به همین دلیل است که با وجود اینکه از مدت‌ها پیش طرح پرداخت الکترونیکی قبوض به اجرا گذاشته شده است، باز هم قسمت قابل توجهی از صف بانک‌ها را مشتریانی تشکیل می‌دهند که می‌خواهند قبض‌های آب و برق و ... را بپردازند.
البته تعدادی از شعبه‌ها از پذیرفتن قبض‌ها خودداری می‌کنند و به اصرار از مشتریان می‌خواهند از طریق کارت‌های الکترونیکی، قبض‌های خود را پرداخت کنند.
اما مشکل اینجاست که هنوز شمار زیادی از شهروندان این کارت‌ها را در اختیار ندارند و بانک‌ها بی‌توجه به این نکته کار مشتریان را راه نمی‌اندازند.
این در حالی است که می توان با برنامه ریزی ابتدا از همه شهروندان خواست این کارت‌ها را تهیه کنند و با نحوه کار آن آشنا شوند و سپس بانک‌ها عملیاتی نظیر پرداخت قبوض را به سیستم الکترونیکی ارجاع دهند تا مردم برای پرداخت قبض‌ها سرگردان نشوند.
● رمز غیر شخصی
این روز ها خرید با کارت عابربانک، اضافه‌وزن جیب‌ها را گرفته و کمی آنها را لاغرتر کرده است. با وجود این، خرید به وسیله دستگاه‌های pos نیز دردسر‌های خاص خود را دارد. برای نمونه هر چند سیستم بانکی به تمام دارنده‌های این کارت‌ها توصیه می‌کند رمز کارت را برای هیچکس بازگو نکنند اما اغلب فروشنده‌ها به جای ارائه دستگاه، رمز را از مشتری می‌پرسند.
بنابراین تنها نامی که روی کلمه عبور کارت نمی‌توان گذاشت عنوان رمز است؛ چرا که فروشنده و تمام افراد نزدیک به فرد می‌توانند آن‌را بدانند.
جالب اینجاست که این مشکل حتی در فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای نیز به وفور دیده می‌شود. از سوی دیگر، بسیاری از مواقعی که ارتباط با شبکه با مشکل مواجه می‌شود خریدار به این تلقی که مبلغی از حساب وی کسر نشده دوباره مبلغ و رمز را وارد دستگاه می‌کند.
این در حالی است که با وجود برقرار نشدن ارتباط با شبکه (البته پس از وارد کردن مبلغ و رمز) مبلغ مورد نظر اولی نیز از حساب خریدار کسر می‌شود.
● پارک سیار
یکی از دردسر‌های والدین را خواسته‌های بحق بچه‌ها در مورد تفریح و پارک و دوری آن از محل سکونت تشکیل می‌دهد. اما به نظر می‌رسد برخی فرهنگسرا‌ها این مشکل را حل کرده‌اند.
چند عدد میز و صندلی و تعدادی وسایل نقاشی و شطرنج، یک گروه نمایش و بالاخره بسیاری از وسایل سرگرمی بچه‌ها آنهم در کنار کوچه و خیابان محل سکونت برای والدین و بچه‌ها مصداق بارز خوش شانسی است.
استقبال بچه‌ها و والدین از این برنامه‌های تابستانی مفرح و آموزشی نشان داد که با امکانات اندک نیز می‌توان دست به کار‌های بزرگ زد. این کامیون‌های شادی در اغلب محله‌های شهر در تردد هستند.
اگر صدای نمکی و نون‌خشکی و خریداران آهن‌قراضه مجالی به گوش‌های شهروندان بدهد، می‌توان از صدای آنها متوجه آمدنشان شد.
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید