جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

خیمه شب بازی، حوصله سررفته بچه ها را برمی گرداند


خیمه شب بازی، حوصله سررفته بچه ها را برمی گرداند
اگر فرزند کوچکی داشته باشید حتماً بارها از او جمله «حوصله ام سررفته» را شنیده اید. از طرفی بازی های کامپیوتری و تماشای تلویزیون نباید تنها گزینه های پر کردن اوقات فراغت برای بچه ها باشد. اگر می خواهید برای فرزندانتان سرگرمی ای فراهم کنید که هم حوصله شان سر نرود و هم خلاقیت شان پرورش یابد، بهتر است دست به کار شوید و وسایل خیمه شب بازی را فراهم کنید. برای این کار احتیاج به یک جعبه مقوایی بزرگ مثلاً کارتن یخچال دارید. قسمت پائین، بالا و یکی از دیواره های کارتن را جدا کنید تا فقط سه وجه از کارتن (جلو، سمت چپ و سمت راست) باقی بماند. سپس در قسمت بالایی وجه روبرو یک مستطیل بزرگ بکشید و آن را برش بزنید. این قسمت صحنه نمایش خیمه شب بازی خواهد بود.
یک پارچه خوش رنگ و زیبا را که کمی بزرگ تر از مستطیلی است که از داخل کارتن برش ز ده و جدا کرده اید انتخاب کنید و آن را از داخل، به گونه ای بچسبانید که کل فضای مستطیل برش خورده را پوشش دهد. این پارچه پس زمینه نمایش شما خواهد بود. حتی می توانید مقداری پارچه سفید در همان اندازه در اختیار فرزندان تان قرار دهید تا آنها را متناسب با داستان نمایش نقاشی کنند. از بچه ها بخواهید که کارتن را به سلیقه خودشان تزئین کنند. برای عروسک های خیمه شب بازی هم می توانید از اسباب بازی های بچه ها استفاده کنید یا با کمی ذوق و ابتکار با پارچه، گلوله های کاموا یا حتی جوراب و دستکش، عروسک هایی بسازید. از این به بعد باید بچه ها دست به کار شوند. آنها می توانند داستانی با حداقل دوشخصیت طراحی کنند و دیالوگ های آنها را نیز مشخص کنند. اگر بچه ها در سنین مدرسه هستند می توانند دیالوگ ها را با خط درشت روی کاغذی بنویسند و داخل کارتون بچسبانند تا موقع نمایش آنها را فراموش نکنند.
استفاده از نمایش خیمه شب بازی می تواند حتی فرصتی برای آموزش بچه ها باشد. اگر می خواهید رفتار اشتباه آنها را اصلاح کنید، می توانید به جای انتقاد مستقیم، آن را به صورت یک نمایش درآورید و از این راه رفتار صحیح را به او آموزش دهید. خود بچه ها نیز به این خیمه شب بازی ها علاقه بسیار زیادی پیدا خواهند کرد و چه بسا در طول هفته مرتباً مشغول ساخت عروسک و دکور و طراحی داستان باشند و آخر هفته ها برایتان یک نمایش زیبا ترتیب دهند. سعی کنید نمایش را تا انتها با اشتیاق و علاقه تماشا کنید و از وسط آن بلند نشوید. بعد از پایان نمایش هم تشویق را فراموش نکنید.

زهره محمدزاده
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید