چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

نگهداری از خاطره های کاغذی


نگهداری از خاطره های کاغذی
یکی از روش های بسیار مناسب برای ثبت خاطرات، تصویربرداری است که نوع ثابت آن یعنی عکاسی از جمله قدیمی ترین و مهمترین روش ها به حساب می آید. همان طور که عکاسی هنری است که انجام آن بطور حرفه ای نیازمند داشتن دانش کافی پیرامون این تکنیک نه چندان ساده است، مرحله بعدی یعنی نگهداری از این خاطرات کاغذی نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است. البته امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی، تصویربرداری نیز در همه انواع آن دچار تحولاتی عمده گشته و دوربین های عکاسی معمولی جای خود را به دوربین های دیجیتالی داده و کارت های حافظه، جایگزین حلقه های فیلم شده اند ولی این تغییرات هنوز گسترده نبوده و کماکان دوربین های سبک قدیم کاربرد بسیاری را در سطح جهان دارا هستند. در کشور ما نیز در ایامی مانند روزهای نوروز، تعطیلات تابستان و...، به جهت کثرت مسافرت ها و همچنین دید و بازدیدها، بازار عکاسی چه از نوع معمولی و چه از نوع دیجیتالی حسابی داغ بوده و به هر آتلیه عکاسی که سر بزنید شاهد انبوهی از فیلم ها، کارت های حافظه یا CD خواهید بود که برای چاپ سفارش داده شده اند. اما نکته اینجاست که پس از انجام عکاسی و تحویل عکس های چاپ شده، برای حفظ این خاطرات کاغذی چه باید کرد؟ و از چه طریق می توان طول عمر آن ها را افزایش داد؟ برای اینکه عکس های آلبوم هایتان همیشه مثل روز اول باشد، نکته های زیر مد نطر داشته باشید:
۱) پس از گرفتن عکس ها از عکاسی با تطبیق آنها با نگاتیوهایشان شماره هر عکس را پیدا کرده و در پشت آن یادداشت کنید. با این کار، هنگامی که بخواهید هر یک از آنها را دوباره چاپ کنید، به راحتی شماره آنها در دسترس بوده و نگاتیوها بارها و بارها با انگشتان دستان تماس پیدا نمی کند. البته این مسئله در مورد عکاسی معمولی صدق می کند در عکاسی دیجیتالی تنها کافی است شما در کامپیوتر و یا صفحه نمایش دوربین خود، عکس ها را انتخاب کرده و چاپ نمایید در ضمن به جهت آنکه امکان ذخیره عکس های بسیاری با توجه به ظرفیت کارت حافظه دوربین شما وجود دارد، شما می توانید تعداد زیادی عکس گرفته و تنها عکس های دلخواه را برای قرار دادن در آلبوم یا قاب عکس چاپ کرده و بقیه را بعنوان یادگار بر روی لوح فشرده ای (CD) ذخیره کنید. به این ترتیب دسترسی به عکس ها و همچنین چاپ مجدد آنها همواره امکان پذیر خواهد بود. البته بطور کلی انتقال کلیه عکس ها چه چاپ شده و یا چاپ نشده، در یک و یا چند CD ضروری است زیرا این CDها در واقع نقش همان نگاتیو را برای دسترسی های بعدی ایفا خواهند کرد.
۲) در پشت هر یک از عکس ها برچسبی حاوی مکان، تاریخ (روز، ماه و سال) و مختصر توضیحات لازم در مورد آن مکان و افراد موجود در عکس و همچنین شماره خود عکس با توجه به نگاتیوها بچسبانید. عوامل مهم آسیب رساننده به عکس شامل رطوبت و دمای بالا، نور، حشرات و حتی خاک و آلودگی هوا هستند. البته عکس های سیاه و سفید نسبت به عکس های رنگی حساسیت کمتری دارند ولی به هر حال ترکیب آنها بطور قطع باعث صدمه رسیدن به عکس ها می شود. لذا آنها را همواره در مکانی خشک، خنک و تاریک نگهداری کنید. این شرایط در مورد نگهداری فیلم های خام و نگاتیو هم صدق می کند که البته در مورد فیلم های خام موضوع تعیین کننده، تاریخ انقضای حک شده روی فیلم است.
۳) هرگز عکس هایتان را در کمد آشپزخانه، زیرزمین، اتاق زیرشیروانی یا پارکینگ نگهداری نکنید. این مکان ها معمولا چندین عامل آسیب رساننده شامل گرما، رطوبت، خاک و حشرات را همزمان دارا هستند.
۴) بهترین محل برای نگهداری عکس ها، آلبوم است. این روزها اغلب عکاسی ها به همراه عکس های چاپ شده، آلبوم های موقتی را دراختیار مشتریان خود قرار می دهند ولی اگر به هر دلیلی آلبومی در دسترس نداشتید، می توانید از جعبه های لوازم مختلف مانند جعبه کفش یا هر جعبه دیگری که به لحاظ ابعاد با عکس ها متناسب باشد، استفاده کنید.
۵) در مرحله نگهداری عکس های بدون آلبوم، رعایت دو نکته ضروری است. اول آنکه در لابه لای هر عکس کاغذی قرار داده تا عکس ها با یکدیگر تماس پیدا نکنند، دوم آنکه هیچ گاه عکس ها را بر روی هم با کش و یا باند پارچه ای بطور محکم نبندید زیرا به مرور زمان به هم چسبیده و آسیب می بینند.
منبع : روزنامه ابتکار


همچنین مشاهده کنید