پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

اضطراب کودکان خجالتی مانع برقراری روابط اجتماعی


اضطراب کودکان خجالتی مانع برقراری روابط اجتماعی
تعداد قابل توجهی از کودکان پیش دبستانی که در خانه پرحرف و مطمئن به خود هستند در اجتماع به صورت وابسته به دیگران و خجالتی ظاهر می شوند.
بسیاری از بچه های پیش دبستانی کم رو و خجالتی، به سختی خود را با محیط اجتماعی وفق می دهند، اینگونه کودکان در خانه کاملاً پرحرف و فعال هستند ولی در دنیای خارج از محیط خانه اعتماد به نفس ندارند. اگرچه کودکان خجالتی ممکن است به صورت غیراجتماعی خود را نشان دهند ولی در واقع اینطور نیستند. کارشناسان در این باره معتقدند: آنان به افراد و موقعیت های جدید علاقه دارند، اما اضطراب شان مانع از برقراری روابط اجتماعی می شود.
کودکان پیش دبستانی کم رو و خجالتی به تشویق زیادی نیاز دارند. البته می توان با ترتیب دادن و هماهنگ کردن برنامه های ساده ای مانند تعیین زمان مشخص برای بازی ، آنها را بیشتر آماده کرد. به کمک چند روش می توان به کودکان خجالتی کمک کرد تا احساس راحتی بیشتری کنند.
۱) مدرسه خوب انتخاب کنید.
کودکان خجالتی در محیطی مناسب می توانند شکوفا شوند. قبل از شروع کلاس ها، فرزندتان را به مدت چند روز به مدرسه جدیدش ببرید تا با معلم ها و محیط مدرسه آشنا شود. به معلمش بگویید که او خجالتی است.
۲) به فرزندتان فرصت آمادگی دهید.
اگر کودکتان بداند که در تمام موقعیت ها چه اتفاقی می افتد، نگرانی او کم می شود. به نظر روانشناسان بهتر است کودک را از یک هفته قبل برای انجام کاری یا تجربه جدیدی آماده کرد. مثلاً اگر قرار است که فرزندتان را به دندانپزشکی ببرید یک هفته زودتر او را به مطب برده تا محیط آنجا را ببیند و احساس راحتی بیشتری کند.
۳) به حرف های او با صبر و حوصله گوش کنید.
کودکتان را تشویق کنید تا درباره آنچه که او از آن واهمه دارد، صحبت کند و سعی کنید بدون اینکه نگرانی اش را فراموش کند روی تجربیاتش تأکید کنید. باید بگویید: بعضی اوقات من هم این احساس را دارم.
۴) در خانه با او تمرین کنید.
بازی های مختلفی خارج از فعالیت های روزمره فرزندتان انجام دهید، مانند ملاقات با یک شاگرد جدید در مدرسه. کارها و بازی هایی را انجام دهید تا او بتواند بطور یکسان همه موقعیت های اجتماعی را تجربه کند.
۵) بدبینی او را از بین ببرید.
خجالتی بودن معمولاً از الگوها و تفکرهای منفی که موجب بدبینی می شود نشأت می گیرد (مانند بچه ها مرا دوست ندارند)‎/ با تقویت و جایگزین کردن افکار مثبت به فرزندتان به از بین بردن بدبینی و تفکرهای منفی ذهن او کمک کنید و او را تشویق کنید که خود را باور کند و بداند که او هم می تواند مثل دیگران خوب بازی کند و کاری را انجام دهد.

سیما میناوندچال
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید