سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

کلم بروکلی واسفناج و جلوگیری از سرطان لوزالمعده


کلم بروکلی واسفناج و جلوگیری از سرطان لوزالمعده
کلم بروکلی و اسفناج از سرطان لوزالمعده جلوگیری می‌کنند
تحقیقات به عمل آمده در یکی از پژوهشکده‌های کشور سوئد نشان می‌دهد، سبزیجاتی مانند کلم بروکلی و اسفناج که دارای اسید فولیک بالایی هستند، می‌توانند از بروز سرطانهایی نظیر سرطان لوزالمعده پیشگیری کنند.
به گفته این پژوهشکده، تحقیقات ثابت کرده افرادی که روزانه حداقل ۳۵۰ میکروگرم اسید فولیک (acid folic) از طریق سبزیجات به بدنشان وارد می شود، هفتاد و پنج درصد شانس ابتلا به سرطان لوزالمعده را در خود کاهش می‌دهند. برای رساندن روزانه ۳۵۰ میکروگرم اسید فولیک، پزشکان پیشنهاد می کنند تا شخص حداقل چهار شاخه کلم بروکلی میل کند.
بخش عملیاتی این تحقیقات از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۴ (به مدت هفت سال) برروی هشتاد و دو هزار سوئدی انجام شده است. از این ۸۲,۰۰۰ نفر که روزانه از طریق سبزیجات ۳۵۰ میکروگرم اسید فولیک وارد بدنشان شده است، فقط در بدن ۱۳۵ نفر آنها سلولهای سرطانی لوزالمعده رشد کرده است.
در کنار این تحقیق، تحقیق دیگری نیز همزمان صورت گرفته است، که در آن اسید فولیک بجای خوردن سبزیجات، از طریق مکملهای و قرص های خوراکی تامین شده است. این تحقیق همچنین ثابت کرده است که خوردن سبزیجات تاثیر بسیار بهتری نسبت به مصرف مکملها و قرصها دارد.
سرطان لوزالمعده یکی از شایعترین و خطرناکترین سرطانها بشمار می رود. این بیماری سالانه حدود ۳۱ هزار نفر در آمریکا و بیش از ۶۰ هزار نفر در اروپا را به خود مبتلا می کند.
از عوامل ابتلا به این بیماری می توان به سن بالا، مصرف سیگار، مصرف زیاد گوشت قرمز، چاقی و دیابت اشاره کرد.
کلم بروکلی (Broccoli) به عنوان یکی از خوراکی های ضد سرطان شناخته می شود. این گیاه به جز اسید فولیک، حاوی ویتامین C، فیبر قابل حل، و گلوکورافنین (glucoraphanin) است که این ماده یکی از ترکیبات ضد سرطانی بشمار می رود. اسفناج نیز حاوی آهن، ویتامین A، ویتامین E، ویتامین C و چندین ترکیب نوع آنتی اکسیدان (antioxidant) است.

Zee News
منبع : سایت فریا


همچنین مشاهده کنید