پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

اصطلاحات کامپیوتری


اصطلاحات کامپیوتری
● DRM ؛
مخفف Digital Rights Management می باشد و سیستمی است برای حفاظت از حق کپی رایت داده های موجود در اینترنت و سایر رسانه های دیجیتال توسط فعال نمودن توزیع مطمئن داده ها و یا غیرفعال نمودن توزیع غیرقانونی داده ها. مثلا یک DRM سیستم از مالکیت معنوی دارنده اثر توسط Encrypting حفاظت می کند بنابراین داده فقط توسط کاربران مجاز قابل استفاده خواهد بود. روش دیگر علامت گذاری محتوا توسط Digital Watermark یا روشهای مشابه، برای جلوگیری از توزیع آزادانه اطلاعات است.
● USB :
مخفف Bus Universal Serial می باشد که یک استاندارد Bus خارجی است که نرخ انتقال داده در آن به ۱۲Mbps می رسد. هر USB پورت می تواند برای اتصال ۱۲۷ وسیله جانبی، مثل موس، مودم، کیبورد، دوربین دیجیتالی و ... مورد استفاده قرار گیرد ( برای این کار یه یک USB Hub احتیاج دارید). USB از Hot Plugging و Plug And Play پشتیبانی می کند. این فناوری در سال ۱۹۹۶ عرضه شد؛ در آن زمان تولید کنندگان کمی این پورت را در محصولاتشان عرضه می کردند ولی در سال ۱۹۹۸ و با محصول پر فروش iMac این فناوری عمومی شد و امروزه این فناوری تا حدی گسترده شده که تمامی MotherBoard های جدید دارای USB پورت هستند. هم اکنون دو نوع USB پورت وجود دارد USB ۱.۱ و USB ۲.۰ که اختلاف آنها در سرعت تبادل اطلاعات با کامپیوتر است. اینطور انتظار میرود که USB کم کم جای پورتهای سری و موازی را بگیرد. در اینصورت وسایلی مانند مانیتور، پرینتر، کیبورد و موس را باید به USB پورت MotherBoard متصل کنید.
● Virus :
به برنامه یا قطعه ای کد گفته می شود که پس از اجرا در سیستم کپی هایی از خودش را به فایلهای مورد نظر اضافه کرده و آنها را آلوده می کند و بسته به نوع آن اعمال مختلفی را از ظاهر شدن پیغامی خاص در صفحه تا رساندن آسیبهای بسیار جدی به سیستم انجام می دهد. ویروسها این قابلیت را دارند که خود را تکثیر کنند. حتی ویروس ساده ای که اقدام به تولید کپی از خود در سیستم میکند می تواند خطر آفرین باشد چون برای این کار از منابع سیستم بهره می گیرد و ممکن یاعث ایجاد وقفه در سیستم شود. ویروسهای خطرناکتر قابلیت انتشار در شبکه ها و عبور از سیستمهای امنیتی را دارند. Micro Virus ها نوع خاصی از ویروسها هستند که به جای آلوده کردن فایلهای اجرایی یا بوت سکتور، Document های Word را آلوده می کنند.
● Worm :
کرم را می توان نوع خاصی از ویروس دانست که برای انتشار از طریق شبکه طراحی شده اند. کرمها معمولا از طریق ایمیل یا برنامه های اشتراک گذاری فایلها ( p۲p ) منتشر می شوند. کرمها ضمن آلوده کردن کامپیوتری که در آن قرار دارد از طریق Contact های موجود در آن برای تمامی آنها ارسال می شود و با عناوین فریبنده گیرنده را به گشودن فایل الحاقی ترغیب می کند. کرمها بدلیل ارسال به کاربران بسیار زیاد در زمان کم، ترافیک شبکه را بسیار بالا برده و باعث کند شدن فعالیت
منبع : بیا تو جوان


همچنین مشاهده کنید