شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

۱۹ نوامبر سال۱۸۱۲ ـ کشتی جنگی ساخت قرن ۱۸ که هنوز دریا پیمایی می کند


۱۹ نوامبر سال۱۸۱۲ ـ کشتی جنگی ساخت قرن ۱۸ که هنوز دریا پیمایی می کند
۱۹ نوامبر سال۱۸۱۲ توپدار کانستیتوشن متعلق به دولت نوبنیاد ایالات متحده در نزدیکی آبهای کانادا کشتی نظامی انگلیسی « گوری یر » از نوع فری گیت را در هم کوبید و از صحنه نبرد خارج ساخت . این کشتی دوهزار و دویست تنی ۷۱ متری مجهز به ۴۴ توپ و ۴۵۰ ملوان ساخت نوامبر سال ۱۷۹۷ سپس به تنهایی به شش کشتی دیگر انگلیسی آسیب رساند و دولت ایالات متحده را دلگرم به ساختن شش توپدار دیگر از این نوع کرد.
کانستیتوشن همان ناوی است که در مدیترانه دزدان دریائی را شکست داد و پیمان دریایی با لیبی ( ترابلس ) در عرشه آن امضاء شد. این کشتی در منطقه کارائیب کشتی های فرانسوی را هم که مزاحم بازرگانان آمریکایی بودند متواری ساخته بود.
با این سوابق میهنی ، مردم آمریکا در نیمه قرن نوزده مانع اوراق کردن آن شدند و این کشتی تا به امروز باقی مانده ، پایگاهش در ماساچوست است و همانند اواخر قرن ۱۸ قادر به بحر پیمایی است . کانستیتوشن در سال ۱۹۹۷ با پیمودن یک مسافت رفت و برگشت هزار مایلی از بزرگترین پایگاه دریایی امریکا در نورفک ویرجینیا بازدید کرد . کانستیتوشن تنها کشتی جنگی قابل استفاده جهان است که در قرن ۱۸ ساخته شده و آن همه جنگ و گریز داشته است.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید