جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

کلسترول و کودک شما


کلسترول و کودک شما
بسیاری از والدین حتی به وجود بیماری كلسترول در فرزند خود فكر هم نمی‌كنند، اما باید بدانیم افزایش میزان كلسترول عامل اصلی ابتلا به بیماریهای قلبی و سكته است و تحقیقات اخیر پزشكان نشان می‌دهد كه ابتلا به بیماری شریانی مزمن اغلب ریشه در كودكی افراد دارد. تاكنون به وجود كلسترول در كودكان اهمیت چندانی داده نمی شد، اما اخیراً پزشكان معتقدند وجود كلسترول بالا در كودكان باعث بروز مشكلات عمده ای می شود. در چند سال اخیر ما شاهد افزایش وزن زیادی در كودكان بوده ایم كه این افزایش وزن باعث بالا رفتن میزان كلسترول در آنها می شود و چون مشكلات ناشی از افزایش كلسترول برای سالها پنهان باقی می ماند، تشخیص ارتباط این سلامتی كودك و افزایش كلسترول برای بسیاری از والدین آسان نیست، اما باید از میزان كلسترول كودك خود مطلع باشید بخصوص اگر در یكی از والدین سابقه بیماری افزایش كلسترول وجود داشته باشد.
● كلسترول چیست؟
كلسترول یك ماده چسبناك است كه توسط كبد تولید می شود. یكی از انواع لیپیدها و چربیها است كه بدن می سازد و برای ساخت دیوارهای سلولی و برخی از انواع هورمونها و بافتها استفاده می شود. چنانچه هیچ وقت یك كاسه بستنی یا چیزبرگر نخورید، باز هم بدن شما كلسترول كافی برای انجام عملكردهایش دارد. برای اینكه كبد كلسترول كافی برای عملكردهای مربوط به سلامتی بدن تولید می كند. در حقیقت كبد روزانه حدود هزار میلیگرم كلسترول تولید می كند و بقیه كلسترول موجود در بدن از طریق غذاهای مصرفی در بدن شما می رسد.
سبزیجات، میوه جات و حبوبات كلسترول زیادی ندارند، اما زرده تخم مرغ، گوشت، غذاهای دریایی، مرغ، محصولات لبنی (شامل شیر، پنیر و بستنی) غنی از كلسترول هستند.
● كلسترول چگونه عمل می‌كند؟
كلسترول به تنهایی در بدن حركت نمی‌كند، بلكه با پروتئین تركیب می شود و از طریق جریان خون به جایی كه مورد نیاز است، می رود. حركت پروتئین و كلسترول را با هم «لیپوپروتئین» می نامند. دو نوع لیپوپروتئین وجود دارد؛ ۱) LDL لیپوپروتئین كم غلظت، ۲) HDL لیپوپروتئین غلیظ
ممكن است شما بارها در محل كار خود از یكی از همكارانتان شنیده باشید كه می گوید: «دكتر گفت LDL من بالا است و HDL ام كم است.» و با خود فكر كرده باشید كه معنی این جمله چیست؟ لیپوپروتئین كم غلظت گاهی كلسترول بد هم نامیده می شود.
چنانچه میزان LDL در جریان خون زیاد باشد، می تواند دیوارهای شریانهایی را كه به سمت قلب و مغز می‌رود، بسازد كه این دیوارها به صورت یك صفحه ضخیم و از جنس یك ماده سخت ساخته می‌شوند كه باعث می‌شود رگهای خونی سفت، نازك و مسدود شوند. سخت شدن و سفت شدن شریانها را تصلب شرایین می‌گویند.
چنانچه لخته خون ساخته شود و در شریانها انسداد پیدا كند، فرد به حمله قلبی یا سكته دچار می‌شود، علاوه بر این، تصلب شرایین می‌تواند باعث كاهش جریان خون به دیگر ارگانهای حیاتی بدن مثل كلیه و روده‌ها شود.
لیپوپروتئینهای پرغلظت را كلسترول خوب می‌نامیم كه یك سوم یا یك چهارم كلسترول بدن افراد را كلسترول خوب تشكیل می‌دهد كه HDL كلسترول را از شریانها دور می كند و به كبد باز می‌گرداند، جایی كه باید طی پروسه ای به تمام نقاط بدن فرستاده شود.
میزان بالای LDL خطر ابتلا به حمله قلبی و سكته را افزایش می دهد، اما میزان زیاد HDL می‌تواند این خطر را از بین ببرد و به محافظت سیستم گردش خون هم كمك كند، اما به طور كل میزان بالای كلسترول در خون می‌تواند منجر به ایجاد مشكلاتی در سلامت فرد شود.
آیا باید نگران میزان كلسترول فرزندم باشم؟
سه فاكتور مهم برای افزایش سطح كلسترول وجود دارد. رژیم غذایی غنی از چربی بخصوص چربیهای اشباع كه معمولاً در چیپس و تنقلات و اسنكها میزان این چربیها زیاد است، عوامل موروثی، وجود بیماری افزایش كلسترول در والدین یا یكی از آنها و چاقی كه هم مربوط به رژیم غذایی و هم مربوط به عدم ورزش و تحرك است.
دیگر عوامل خطرساز برای ابتلا به بیماری شریانی مزمن شامل افزایش فشار خون، كشیدن سیگار و دیابت است.
چنان كه كودك شما، فعال است، غذای سالم می خورد، سابقه بیماری افزایش كلسترول در خانواده ندارد و چاق نیست. لازم نیست نگران میزان كلسترول او باشید و ناراحتی به خود راه دهید.

ترجمه: هلیا خرم
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید