پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

سرطان ریه در خانم‌ها و آقایان


سرطان ریه یكی از خطرناك و مرگ آفرین ترین انواع سرطان در جهان است، تنها در سال ،۲۰۰۴ ۱۵۸ هزار آمریكایی به سرطان ریه مبتلا شدند. كشیدن سیگار یكی از دلایل اصلی ابتلا به این سرطان است اما ۱۰ درصد بیماران نیز سیگاری نیستند. به خصوص خانم ها، كشیدن سیگار بر روی خانم‌ها و آقایان اثرات متفاوتی بر جای می‌گذارد و مغز زنان و مردان هر كدام پاسخ متفاوتی به نیكوتین و كشیدن سیگار می‌دهند.
گاهی اوقات عوامل ژنتیكی و ارثی باعث ابتلا به این بیماری می‌شود و اصلاً در عرض دود سیگار قرار گرفتن یا حتی سیگار كشیدن نقش مهمی ایفا نمی كند.
این سرطان معمولاً زمانی تشخیص داده می شود كه خیلی دیر شده است. آمار مرگ ناشی از این سرطان در جهان بسیار زیاد است. درسال ،۲۰۰۳ ۹۱ هزار مرد به این بیماری مبتلا و ۸۸ هزار نفر جان خود را از دست دادند و از میان ۸۰ هزار زن مبتلا ۶۸ هزار نفر جان خود را از دست دادند. البته گاهی اوقات آزمایش CI اسكن برای تشخیص این بیماری مؤثر است كه CI اسكن یك اشعه x مخصوصی است كه نارسایی‌ها و مشكلات ریوی و تومورهایی را كه نیاز به بیوسپی ندارند، را در مراحل اولیه نشان می‌دهد. بنابراین چنانچه سابقه این بیماری یا دیگر بیماری های ریوی را در خانواده دارید یا سیگاری هستید هر چند وقت یك بار با ملاقات پزشك CI اسكن را انجام دهید تا در صورت ابتلا به بیماری بتوانید در مراحل اولیه به درمان آن بپردازد.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید