شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

آیا شما مدیر یک وب سایت هستید، یا مدیر یک انبار اطلاعاتی؟


آیا شما مدیر یک وب سایت هستید، یا مدیر یک انبار اطلاعاتی؟
امروزه، دو دسته از افراد به فعالیت‌ در زمینه‌ی وب مشغولند. افرادی که آن را به عنوان یک نوع دارایی تلقی می‌کنند و دسته‌ای که این فعالیت را به شکل یک کالا می بینند.
به گروه دوم توصیه می‌کنم، شغل جدیدی برای خود دست و پا کنند.
هفته‌ی گذشته، با مدیر شرکتی صحبت کردم، که مؤسسه‌اش به تازگی از نرم‌افزار Portal استفاده می‌کرد. بارگذاری (DownLoad) صفحه‌ی اصلی، حدود ۳۰ ثانیه طول می‌کشید و این تنها بخشی از مشکلات بود. کارکنان این مؤسسه تقاضای غیر فعال کردن این نرم‌افزار را کرده بودند تا از این طریق وب سایتی کارامد‌تر و مفیدتر داشته‌باشند.
دو هفته پیش، با افرادی صحبت کردم که مجبور به استفاده از این نرم‌افزار بودند. آنها و تمام کارکنان این شرکت از این نرم‌افزار متنفر بودند. این طور به نظر می‌رسید، که فردی در رده‌های بالای IT استفاده از Portal را اجباری کرده است.
هم‌چنین چند هفته‌ی پیش، ایمیلی دریافت کردم که حاوی کشمکش‌های نویسنده‌ی آن و مسئولین شرکت مربوطه برای تبدیل وب سایت شرکت به انبار اطلاعاتی بود. از نظر افرادی که این نرم‌افزار را توصیه می‌کنند، مدیریت یک وب سایت هزینه و مشکلات زیادی به همراه دارد.
از دید آنها کافی است، مطالب را به شکل فولدرهای مقالات PDF یا فایل‌های Word و به کم‌ترین مدیریت، در سایت قرار داد.
افرادی که فعالیت در زمینه‌ی وب را به شکل کالا تصور می‌کنند، درحقیقت می‌خواهند،این کالا را به شکل داده و اطلاعات در یک انبار ذخیره‌ی اطلاعات، نگهداری کنند؛ تا بتوانند، آن را به آسانی و به سرعت پر کنند. از نظر این افراد، به یقین باید راهی برای تولید اتوماتیک داده‌ها وجود داشته باشد.پیتر دراکر می‌گوید:”ما در ۵۰ سال گذشته تمام فعالیت‌های خود را بر T ، متمرکز کردیم و قصد داریم ۵۰ سال آینده روی موضوع I کار کنیم.“
با ذخیره کردن اطلاعات،به تنهایی، نمی‌توانید از آن به طور کافی استفاده کنید. اطلاعات به معنی مبادله‌ی دانش است، منظور از اطلاعات هم، اطلاعات وب است.چگونگی به تحریر درآوردن یک مطلب و روش‌های به نمایش گذاشتن آن؛ تاثیری عمیق بر سوددهی سایت شما دارد.
موقعیت خود را در ۵ سال آینده چطور تصور می‌کنید؟ اگر به دنبال کسب موفقیت در زمینه‌ی IT هستید، باید روش مدیریت صحیح را بیاموزید. دو مورد برای مدیریت وجود دارد: مردم و اطلاعات. باید تمام کارهای مربوط به بخش T را به طور اتوماتیک، ارایه کنید.
بخش جالب کار روی I از ذخیره سازی به انتشار مقالات و بیرون دادن اطلاعات، تغییر کرده‌است.
اگر به عنوان گرداننده و تنظیم کننده‌ یک وب سایت فعالیت می‌کنید، در حقیقت یک ناشر ثانویه هستید. ناشر یک سایت بودن، همان‌قدر که به مقالات منتشر شده مربوط می‌شود، به آن‌چه که به نمایش در نمی‌آید، هم ارتباط دارد. در مقابل ایجاد یک انبار اطلاعاتی و وعده‌های گول‌زننده مبنی بر حل مشکلات؛ مقاومت کنید. اطلاعات و مفاهیم، حکم دارایی و سرمایه‌ی شما را دارند و ارزش آنها در صورت انتشار افزایش می‌یابد.
داده‌های باارزش، طبقه بندی مناسب، کنترل و صفحه‌آرایی از عوامل مؤثر بر موفقیت شما هستند. از افراد، اعم از کارکنان شرکت، مشتریان، شهروندان یا دانش‌جویان، بخواهید، با‌ارزش‌ترین منبع و دارایی خود، یعنی زمان را، در سایت شما مصرف کنند.
حتی یک ثانیه هم برای این بازدیدکنندگان عجول، زیاد است و به این ترتیب به آسانی آنها را از دست می‌دهید. مطالب را با کیفیت عالی به سرعت در اختیارشان قرار دهید، مطمئن باشید، آنها با توجه خود از زحمات شما قدردانی خواهند کرد.
منبع : مرکز توسعه و تبادل دانش فناوری اطلاعات


همچنین مشاهده کنید