جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

نقش آیینه در دکوراسیون منزل


نقش آیینه در دکوراسیون منزل
آینه عنصری کاربردی است که به گونه ای با زندگی همه افراد عجین شده است. هیچ فردی را نمی شناسیم که روزانه حداقل یک بار مقابل آینه قرار نگیرد. استفاده از آینه با اهداف گوناگون و به روش های مختلفی صورت می گیرد. یکی از رایج ترین کاربردهای آن استفاده شخصی و نمایاندن ظاهر افراد و در واقع نقش آن در آرایش و پیرایش است. برای این منظور انواع و اقسام آینه ها وجود دارد ولی گذشته از این نوع کاربرد آینه یکی از عناصر مهم و تاثیر گذار دکوراسیونی نیز هست به گونه ای که کاربرد آن در برخی از فضاهای ساختمان مانند سرویس های بهداشتی و اتاق خواب به عنوان عنصری ثابت و جزء لوازم دکوراسیونی کاربردی آن مکان ها به حساب می آید. علاوه بر آن از آینه برای زینت بخشیدن گوشه ای از فضای خانه نیز استفاده می کنند. به این ترتیب که آینه ای را در قابی زیبا بر روی دیوار نصب کرده و یا آن را بر روی کنسولی هماهنگ با دیگر لوازم دکوراسیونی محیط قرار می دهند که در این شرایط علاوه بر نقش کاربردی، تزئینی زیبا برای محیط نیز محسوب می شود. از دیگر نقاط ساختمان که معمولاً با هدف تزئینی به نصب آینه اختصاص می یابد، دیوار بالای شومینه است. البته نوع و نحوه به کارگیری آن رابطه مستقیمی با سلیقه افراد خانه دارد به طور کلی کاربرد آینه به عنوان عنصری تزئینی از دیرباز در فرهنگ ما ایرانیان جایگاه ویژه ای داشته است. این تعلق خاطر گذشتگان مان را در معماری ساختمان های درباریان و افراد متمول، زیارتگاه ها و حتی برخی رستوران ها و فروشگاه های قدیمی می توان دید.
البته این فرهنگ در ساخت زیارتگاه ها کماکان پابرجاست. گذشته از آن آینه در صنایع دستی برخی از استان های کشورمان از جایگاه ویژه ای برخوردار است. آینه کاری بر روی پارچه ها و لباس های محلی و سنتی، رومیزی، روتختی و کوسن، دیوارکوب های پارچه ای و بسیاری دیگر از صنایع دستی از این قبیل هنوز هم به وفور دیده می شود.علاوه بر صنایع دستی امروزه آینه ها در ساخت بسیاری از لوازم دکوراسیونی به سبک مدرن نیز کارایی دارد. از جمله آنها به میزها، ویترین ها، پایه های آباژور و لوازمی مانند آنها که آینه بخش اعظمی را در ترکیب ساختاری آنها تشکیل می دهد می توان اشاره کرد ولی با تمام این تفاسیر نقش کاربردی آینه در دکوراسیون داخلی از اهمیت بسزایی برخوردار است. شما با نصب هدفمند آینه ای بر روی یک دیوار می توانید همزمان چندین کاربرد مهم را از آن دریافت کنید که از جمله مهم ترین آنها می توان به افزایش نور محیط توسط آینه اشاره کرد. به این ترتیب در فضاهایی که از نور چندانی برخوردار نیستند با نصب آینه ای بزرگ بر روی دیواری مقابل پنجره، نور خورشید وارد شده از پنجره را افزایش دهید. این کاربرد آینه در سطح کوچک تری برای افزایش نور و زیبایی به طور همزمان در ویترین ها نیز دیده می شود. به این گونه که در اغلب ویترین ها برای انعکاس نور، دیواره انتهایی داخل ویترین را با آینه می پوشانند.
یکی دیگر از کاربردهای مهم آینه، در فضاهای کوچک و کم وسعت امروزی است. آینه ها با انعکاس تصویر فضای مقابلشان این تصور را در ذهن ایجاد می کنند دیواری که به آینه اختصاص یافته ادامه دنباله دار از فضای خانه است البته هنگامی که قصد دارید آینه ای را با چنین کاربردی نصب کنید ابتدا می بایست هدف از بزرگنمایی مشخص شود.
ممکن است یک اتاق به لحاظ عرض و یا طول کم وسعت باشد که برای هر کدام محل نصب آینه متفاوت خواهد بود در واقع آینه می بایست بر روی دیواری نصب گردد که فضای مقابل آن کم وسعت است. برای دستیابی به این هدف و هدف قبلی آن پوشش تمام سطح دیوار با آینه نیز روش کاربردی دیگری است.
منبع : P۳۰world


همچنین مشاهده کنید