پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

۲۱ مرداد: در شهر چه گذشت؟!


۲۱ مرداد: در شهر چه گذشت؟!
سال‌ها پیش مواد غذایی، تاریخ مصرفی روی بسته‌بندی خود نداشتند. پس از چندی هم این دو تاریخ به شکلی درج می‌شد که مصرف‌کننده برای یافتن آن دست کم‌نیاز به یک ذره‌بین داشت.
● کوکتلی برای تمام فصول
حال نیزکوکتل‌هایی که برای تمام فصول قابل مصرف هستند به بازار آمده‌اند. به زعم تولید کننده‌های این کالا، سوسیس‌ها عمر جاودان دارند و از همین حالا می‌توان آنها را در فهرست عتیقه‌های سالم هزاره‌های آینده یافت.
فقط چند لحظه دقت روی نوشته‌های برخی از این مواد غذایی هر انسانی را در مورد بی‌معنایی آن به فکر فرو می‌برد. معلوم نیست منظور تولید‌کننده از عبارت «تاریخ انقضاء: به صورت وکیومی» چیست؟
آیا وکیوم بودن کالا حکم فاسدناپذیر بودن آنرا دارد؟ به هر حال میکروسکپی بودن برخی تاریخ‌های درج شده روی کالا یا استفاده از عبارت‌های مبهم روی کالا‌ها باید هر چه زودتر مورد بازبینی قرار گیرد و مسئولان بیشتر به آن رسیدگی کنند.
در حال حاضر درج نکردن تاریخ انقضا به راهکاری برای جذب خریداران عمده تبدیل شده است. به این معنی که برخی فروشندگان، کالای بدون تاریخ انقضاء را ترجیح می‌دهند.
بنابراین برخی از تولید‌کنندگان با انگیزه فروش طولانی مدت کالا و جلب نظر فروشنده‌ها اقدام به حذف تاریخ تولید و انقضا می‌کنند.
● دوچرخه‌سواری در پیاده‌رو
هشدار خانواده‌ها به کودکان برای دوچرخه‌سواری نکردن در محیط خطرناک خیابان، موجب شده است که برخی از بچه‌ها از پیاده‌رو ها به عنوان پیست‌‌های دوچرخه‌سواری استفاده کنند.
این در حالی است که برخی از آنها به اندازه‌ای با سرعت در پیاده‌رو ها حرکت می کنند که گویی واقعا در پیست حضوردارند و عابران پیر و جوان را که در حال راه رفتن در پیاده‌رو هستند مشاهده نمی‌کنند.
البته محدود بودن تعداد پیست‌های دوچرخه‌سواری یا پارک‌ها و از سوی دیگر خطرات دوچرخه‌سواری در خیابان، گاهی ورود دوچرخه‌سوارها به پیاده‌رو‌ها را اجتناب ناپذیر می‌کند.
اما باید توجه داشت که در این مورد دقت زیادی صورت گیرد تا دوچرخه‌ها با عابران به ویژه افراد کهنسال که توانایی حفظ کنترل خود را ندارند، برخورد نکنند.
● تابستان و آسفالت مذاب
برف و یخبندان زمستان سال پیش کوچه‌ و خیابان‌های شهر را حسابی کنده‌کاری کرد و با این حال به همت شهرداری پس از چندی این کنده‌کاری‌ها بازسازی شد؛
اما به نظر می‌رسد تابستان هم می‌‌خواهد جلوی ننه سرما کم‌نیاورد و کمی به روند فرسایش آسفالت‌ها کمک کند؛ به طوری که این روز‌ها گرمای هوا بخشی از آسفالت‌ خیابان‌ها را ذوب کرده است.
در این بین تعدادی از پل‌های سر کوچه‌ها نیز تاب گرمای هوا را نیاورده و فرو ریخته‌اند. به علت گرمای زیاد، بلو‌ک‌های سنگین روی پل‌ها دوام نیاورده و به پایین سقوط می‌کنند. برخی از بلوک‌ها نیز تحمل وزن خودرو‌های سنگین را ندارند.
به‌هرحال در کنار بند آمدن مسیر جوی آب، هرچند روز یکبار راننده‌ای به علت دید‌کم داخل این چاله‌ها می افتد و باید چند ده هزار تومان بابت تعمیر خودرو بپردازد.
● اثرات رایانه‌ای قطع برق
مراجعه به ادارات و قرار گرفتن در روند کار‌های اداری به نوبه خود یک پروژه زمان‌بر است که گاهی هفته‌ها یا حتی ماه‌ها به طول می‌انجامد.
در این بین برخی مشکلات جانبی نیز به طولانی‌تر شدن این روند کمک می‌کند که از جمله آنها می‌توان به قطع برق و تاثیر آن بر سیستم‌های رایانه‌ای ادارات اشاره کرد.
متاسفانه این سیستم‌ها در برخی ادارات و مراکز خدمات رسانی دولتی، کهنه‌ و قدیمی‌اند و بدون قطع برق هم به کندی عمل می‌کنند و در زمان هایی که برق قطع می‌شود برخی از این سیستم‌ها تا ساعت ها از کار می‌افتند.
از آنجایی که ظاهرا قطع برق در کشور اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد، بهتر است تا ادارات در جهت بهینه‌سازی سیستم‌های رایانه‌ای خود اقدام کنند. این اقدام موجب می‌شود که حتی در زمان‌هایی هم که برق قطع نمی‌شود این سیستم‌ها کارایی بهتری داشته و کار ارباب رجوع را زودتر راه بیندازند.
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید