جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

میز تحریرهای زیر تختخوابی


میز تحریرهای زیر تختخوابی
یکی از مهمترین راههای استفاده بهینه از فضا در یک اتاق، آن هم با وسعتی کم و کاربردهای بسیار، استفاده از ارتفاع موجود است. این ارتفاع شامل فاصله سقف تا کف بوده و با توجه به این که این فاصله در معماری جدید ایرانی ۲۸۰ تا ۲۹۰ سانتیمتر است، هنوز امکان مانور دکوراسیونی بسیاری وجود دارد و از این طریق می توان پاره ای از نیازهای دکوراسیونی- کاربردی را برآورده نمود. البته این نیازها رابطه مستقیمی با شرایط مالک و یا مالکین اتاق و موقعیت فضا دارد. در این جا نیز هدف ما ارائه راهکار برای اتاق خواب کوچک فرزند محصل خانواده از طریق لوازم دکوراسیونی کم جا است.
از آنجا که نیاز بچه ها به خصوص محصلین در اتاقشان تنها به فراهم شدن محل خوابی مناسب خلاصه نمی شود و همچنین محققین امور تحصیلی دانش آموزان، همواره به اختصاص فضائی مخصوص انجام تکالیف و مطالعه درسی و غیر درسی توصیه می کنند، شما نیز می توانید به راحتی با انتخابی صحیح برای دکوراسیون اتاق فرزندتان ، هم بستری راحت و آرام برای خواب او به ارمغان آورید و هم مکانی برای انجام امور مدرسه اش فراهم کنید.
از قدیم الایام کاربرد تخت های دو طبقه برای اتاق مشترک دو فرزند خانواده بسیار رایج بوده است ، ولی در نمونه هایی که در تصاویر ملاحظه می کنید این گونه تخت های طبقاتی تنها برای یک نفر قابل استفاده است و فضای زیرین آن به جای تختخواب دیگر، به اتاق کار کوچکی مبدل شده است.
مزیت دیگر این قبیل ترکیب ها این است، در صورتی که شما دارای دو فرزند و یا بیشتر باشید و امکان اختصاص تنها یک اتاق به همگی آنها وجود داشته باشد، می توانید با در نظر گرفتن وسعت فضای اتاق و ابعاد سرویس انتخابی، به تعداد فرزندانتان از این گونه ترکیب ها تهیه کرده و در هر گوشه از اتاق قرار دهید. به این ترتیب نه تنها دیگر نیازی به تهیه میز تحریر و کمدی جداگانه برای هر یک از آنها نیست، بلکه با این شرایط شما برای هر یک از بچه ها تنها به میزان وسعت یک تختخواب از سطح کف اتاق را اشتغال کرده اید. در تصویر ترکیب کاملی از میز تحریر، کمد و تختخواب را ملاحظه می کنید.
در این ترکیب به جهت آنکه سطح میز تحریر به صورت کشویی به هنگام لزوم از فضای زیر تختخواب بیرون آمده و مورد استفاده قرار می گیرد، ارتفاع زیادی برای تختخواب در نظر گرفته نشده است، زیرا دانش آموز برای انجام کار در پشت میز نیاز به نشستن در فضای زیر تختخواب را ندارد بلکه کافی است سطح میز را بیرون کشیده و به مطالعه مشغول شود و در پایان کار نیز با داخل کردن سطح کشویی در محل معین در زیر تختخواب دیگر اثری از میز تحریر به چشم نمی خورد. تنها مسئله ای که به هنگام انتخاب و یا سفارش ساخت چنین مدلی باید مورد توجه قرار گیرد این است که وجود فضائی خالی حدود ۱ الی ۵/۱ متر در کنار تختخواب برای بیرون آمدن سطح میز کشویی ضروری است.
در این تصویر ترکیب کامل دیگری از این لوازم دکوراسیونی کم جا را ملاحظه می کنید. در این مدل، تختخواب در ارتفاع ۱۷۰ سانتیمتری از زمین قرار گرفته و کلیه لوازم واقع در زیر آن شامل میز تحریر و دراور، از یکدیگر و از تختخواب جدا هستند. یعنی به راحتی می توان با تغییر شرایط محیطی هر یک از آنها را به صورت جداگانه در هر گوشه از اتاق استفاده کرد.
در واقع ابعاد کلی آنها به گونه ای در نظر گرفته شده است که امکان قرارگیری آنها در کنار هم و در نهایت در زیر تختخواب وجود داشته باشد. ابعاد کلی این ترکیب عبارت اند از:
(طول ۲۰۰ سانتیمتر)× (عرض ۱۰۵ سانتیمتر)× ( ارتفاع ۱۷۰ سانتیمتر)
در ترکیب زیر، تخت در نزدیکترین ارتفاع ممکن به سقف قرار گرفته و توسط چهار عدد پایه و ستون های محکم و مطمئن به دیوار و در نهایت به زمین نصب شده است. به این ترتیب فضای زیرین آن نیز، با گذاشتن میز تحریر، دراور و کمد به اتاق کاری مجزا و متحرک اختصاص یافته است ، به این معنا که این قسمت از اتاق در یک مقطع عرضی به دو نیمه غیرمساوی تقسیم شده است.
▪ نکته:
انتقال تختخواب به نزدیکی سقف اتاق به طور قطع با هدف اختصاص فضای زیرین آن به میز تحریر می تواند انجام نگیرد بلکه هنگامی که فضای خالی اتاق برای قرار دادن لوازم و وسائل دیگر و همچنین بازی کردن بچه کافی نباشد، هم می توان از این روش استفاده نمود.
منبع : P۳۰world


همچنین مشاهده کنید