شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

درباره گرفتگی بینی


درباره گرفتگی بینی
گرفتگی بینی كمتر از آبریزش بینی باعث دردسر، ولی به همان اندازه در درمان آن ناتوانیم. برخی از علل گرفتگی بینی عبارتند از:
•ویروس ها. گرفتگی بینی، در پی سرماخوردگی یا آنفلوآنزا، امری عادی است. غالباً، نشانه ها و علائم دیگری -مانند سرفه، گلودرد یا تب- نیز با گرفتگی بینی ناشی از ویروس ها همراه هستند.
•حساسیت ها. گرفتگی بینی ممكن است ناشی از قرار گرفتن در معرض مواد حساسیت زا (مانند گرد و غبار، گرده گیاهان یا مو و پوست حیوانات خانگی) باشد. در پاسخ به این مواد، مجاری بینی تحریك و متورم می شوند (رینیت آلرژیك).
•التهاب غیرآلرژیك عروق خونی بینی (رینیت وازوموتور). گرفتگی بینی، ممكن است ناشی از انبساط عروق خونی بینی باشد. این وضعیت، می تواند هنگام ورزش سنگین یا در نتیجه عوامل محیطی - مانند دود سیگار یا هوای تهویه شده در فضاهای بسته - پیش آید. در برخی از مردم، فشار روحی، به تنهایی، می تواند آغازكننده رینیت وازوموتور باشد.
گاهی، گرفتگی بینی ناشی از نوعی اشكال ساختمانی در غضروف و استخوان دیواره بین دو طرف بینی - مثلاً در نتیجه شكستگی بینی در سال ها دور- یا رشد زوایدی چون پولیپ در داخل بینی باشد.
• درمان گرفتگی بینی
علاوه بر فین كردن، اقدامات زیر نیز در این موارد مفیدند:
•تنفس در بخار آب دوش گرم، به نرم شدن ترشحات كمك می كند. همچنین، می توانید از بخار آبی، كه از كتری یا آب در حال جوشیدن بیرون می آید، تنفس كنید. باید لااقل به مدت ۱۰ دقیقه این كار را ادامه دهید، تا موثر واقع شود.
•مایعات فراوان - مانند آب، آب میوه یا چای- بنوشید. از نوشیدن مایعات كافئین دار، كه موجب كم آبی و تشدید علائم می شوند، بپرهیزید.
•برای رقیق كردن ترشحات بینی، می توانید از اسپری های آب نمك (كه می توان، بدون ارائه نسخه، از داروخانه تهیه كرد) یا مایعات شست وشوی بینی استفاده كنید.
•از داروهای ضدپرخونی خوراكی، ترجیحاً به اشكال شربت و قرص، استفاده كنید. اسپری های ضدپرخونی ممكن است مفید باشند، ولی بیشتر از سه روز نباید از آنها استفاده كرد، زیرا ممكن است موجب تشدید گرفتگی در پی قطع دارو شده و حتی در برخی از افراد مخاط بینی را تحریك كنند. تمام داروهای (خوراكی یا موضعی) ضد پرخونی می توانند اثر محرك داشته، در برخی از افراد موجب افزایش فشار خون شوند.
mayoclinic.com
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید