پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

رهبران کوچک


رهبران کوچک
هرچه کودک ما بزرگتر می‌شود، متوجه می‌شود که یک فرد جدا از سایر افراد است. رشد هویت، کودک را به انجام دادن کارهایی که قبلا انجام نمی‌داد، سوق می‌دهد. در اینجا برای هدایت ذوق و شوق او در جهت کسب استقلال، راهکارهایی توصیه شده است.
▪ منزل‌تان را مکان امنی برای جستجوهای کوچک او قرار دهید. برای رشد واقعی استقلال کودک، او باید به طور دائم محیط اطرافش را جستجو کند. به همین خاطر محیط امن منزل حائز اهمیت است. به جای دور کردن اشیاء از دست بچه، یا گفتن «نه» در هر لحظه آرامش ذهنی را به او بدهید.
به او یاد دهید که غیبت شما را تحمل کند. حتی اگر این غیبت کوتاه و در حدود ۵ دقیقه باشد.
▪ به کودکتان اجازه تجربه رهبری شدن و تصمیم‌گیری را بدهید؛ حتی اگر تصمیمات او عجیب و غریب به نظر برسد. یا اینکه به او اجازه دهید که گاهی اوقات خودش، لباس‌هایش را بپوشد در این‌صورت، با دادن این‌گونه درگیری‌ها به خود کودک، به او فرصت یادگیری و رشد می‌دهید.
▪ آزادی عمل را به او نشان دهید: خوب انجام دادن یک کار، حس استقلال و کامل شدن را به کودک می‌دهد. وظایفش را به آرامی و به طور واضح به او یاد دهید و سپس فقط بر کارهای او نظارت داشته باشید.
▪ در بعضی کارها اجازه کمک کردن به او بدهید: آشپزی، تمیز کردن منزل، جمع‌ وجور کردن وسایل، در این کارها شما نقش دستیار را داشته باشید.
▪ خداحافظی کردن با شما، برای کودکتان سخت است اما شما این امر را برای او مهم جلوه ندهید. در این‌صورت او می‌فهمد که شما به زودی بر خواهید گشت. کلمه خداحافظ را به صورت اشاره و با حرکت ادا کنید. بیان کردن خداحافظ برای کودک سخت‌تر است.
▪ به او یاد دهید که غیبت شما را تحمل کند. حتی اگر این غیبت کوتاه و در حدود ۵ دقیقه باشد. برای مثال ۵ دقیقه به اتاق دیگری بروید و او را تنها بگذارید.
▪ هیچ‌وقت بدون دیدن او، خانه را ترک نکنید. بهتر است به او بگویید که در حال ترک کردن منزل هستید.
دزدانه خانه را ترک کردن برای او، چندان خوب نیست
▪در آخر به او نشان دهید که او را دوست دارید. حمایت شما اطمینان بیشتری برای مستقل شدن به او می دهد. این کار را برای دراز مدت انجام دهید.

منبع: ماهنامه آموزشی اطلاع رسانی کودک
منبع : تبیان


همچنین مشاهده کنید