شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

پلی به سوی پیروزی


پلی به سوی پیروزی
عدم موفقیت و شکست‌ها، نشانگر این هستند که راه پیروزی راه دشوار و پیچ‌درپیچی است.
آنهایی که می‌خواهند از خود اثری ماندگار در دنیای تجارت باقی بگذارند، بر سر راه خود ناگزیر از رویارویی با موانع و مشکلات هستند و هر چقدر هم که دانش و کفایت داشته باشند، باز از این مسئله مستثنی نیستند. همه ما انسان‌ها در طول زندگی خود مرتکب اشتباهات می‌شویم. تنها سئوالی که پیش می‌آید این است که آیا آن‌قدر عاقل هستیم که از این اشتباهات درس بگیریم؟
● اشتباه کردن:
مشکل همه تاجران و کاسبان این است که از وقتی فارغ‌التحصیل می‌شوند به دنبال کسب‌وکار بی‌عیب‌ونقص‌ هستند، می‌خواهند معروف شوند و همه از آنها به عنوان فردی موفق و کاردرست که دنیای تجارت را مثل کف‌دستش می‌شناسد اسم ببرند. به این خاطر از گرفتن تصمیمات پرخطر اجتناب می‌کنند تا از این قافله عقب نمانند. اما گروهی از سرمایه‌داران و تاجران بانفوذ و مهم عقیده دارند که اصل مهم در دنیای تجارت، ریسک کردن است. آنها می‌گویند هیچ‌کس حتی یک ریال به دست نمی‌آورد که قبلش پولی از دست نداده باشد و آنهایی که موفق می‌شوند کسانی هستند که از تجربیات و اشتباهات گذشته‌شان درس گرفته‌اند.
● آیا اشتباهاتتان خیلی بزرگ است؟
خوشبختانه اکثر اشتباهاتی که مرتکب می‌شوید قابل اصلاح هستند. پولی که در یک معامله تجاری از دست می‌دهید را می‌توانید دوباره به دست آورید، به شرط اینکه بفهمید دلیل از دست دادن آن چه بوده است. «دونالد ترامپ» صاحب برج ترامپ نیویورک، هتل پلاتزا و هتل بین‌المللی ترامپ، توانست پس از ارتکاب یک اشتباه و از دست دادن پولش، با تکیه بر توانایی‌های خود از نو همه چیز را شروع کرده و در جای دیگری سرمایه‌‌گذاری کند. او ثابت کرد که اشتباهات با صرف وقت و پشتکار قابل جبران هستند.
● جبران اشتباهات:
ترامپ یکی از سرمایه‌گذارانی بود که توانست از اشتباهاتش درس بگیرد و سرانجام جای‌پای خود را سفت کند. با درس گرفتن از اشتباهات گذشته و گذر زمان و پشتکار، قادر خواهید بود که اشتباهات‌تان را جبران کنید. در اینجا به نکاتی اشاره می‌کنیم که شما را در این مسیر یاری می‌کنند.
۱) اشتباهات خود را بپذیرید:
اولین کاری که باید در وقوع رویدادهایی انجام دهید این است که بپذیرید مرتکب اشتباه شده‌اید و مسئولیت آن را قبول کنید. مقصر کردن همه به غیر از خودتان، به شما هیچ کمکی نخواهد کرد و باعث خواهد شد که حتی نتوانید دلیل پیش آمدن آن اشتباه را بفهمید.
۲) از تجربیات‌خود درس بگیرید:
در انجام معاملات تجاری باید حواستان باشد،‌که اگر اتفاق ناگواری افتاد بتوانید به عقب برگردید و همه فاکتورها و عوامل غلط را بررسی کرده و بفهمید که کدام قسمت‌ها را باید تغییر دهید. از اشتباهات استقبال کنید و آن را فرصتی برای اصلاح خود و آینده کاریتان بدانید. از این فرصت استفاده کنید تا بتوانید همه چیز را دوباره به حالت مثبت درآورید.
۳) از شکست‌های بزرگ جلوگیری کنید:
همیشه به عواقب و نتایج کارهایتان فکر کنید، نگذارید که افکار بد در ذهنتان رشد کنند. ممکن است انجام کاری برایتان دشوار باشد، اما به این فکر کنید که اگر آن کار را انجام ندهید چه عواقب و شکست‌های بزرگتری در انتظارتان خواهد بود.
۴) به خودتان نگیرید:
تنها چون همه از ایده‌ها و عقاید شما خوششان نمی‌آید، دلیل بر این نیست که شما کاسب به دردنخوری باشید. مردم همیشه کارهایتان را نقد خواهند کرد. اما این به آن معنا نیست که شما را نقد می‌کنند. پس به خودتان نگیرید و دلسرد نشوید.
۵) شخصیت‌ خود را اصلاح کنید:
نگذارید شکست‌ها شما را از نظر احساسی از پا در‌آورند. به جای آن سعی کنید که به دنیا ثابت کنید که لیاقت موفقیت را دارید. به جای غصه خوردن، به آینده فکر کنید. ببینید کجای کار ایراد داشته است. بدانید که شما لیاقت آن را دارید و فقط با کمی تغییر، همه چیز حتی بهتر از قبل خواهد شد. توانایی‌هایتان را بشناسید و اشکالات‌تان را اصلاح کنید.
۶) دلسرد نشوید:
اینکه برای گرفتن پاداش‌های بزرگ حتما باید ریسک‌های بزرگ هم بکنید دیگر کلیشه شده است این را همیشه به یاد داشته باشید که موفق‌ترین‌ها، هیچ‌وقت آنهایی نیستند که بی‌خطرترین و امن‌ترین راه‌ها را انتخاب می‌کنند، افراد موفق کسانی هستند که از اشتباهاتشان درس می‌گیرند.

ترجمه -رزیتا شاهرخ
منبع : همشهری انلاین


همچنین مشاهده کنید