سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

۱۸ اوت ۲۰۰۳ ـ آشگار شدن دو ضعف و آسیب پذیری بزرگ بشر امروز


۱۸ اوت ۲۰۰۳ ـ آشگار شدن دو ضعف و آسیب پذیری بزرگ بشر امروز
در هفت روزی که به ۱۸ اوت ۲۰۰۳ ختم می شود دو ضعف بزرگ در زندگی بشر امروز آشگار شد و نشان داد که بشر همانند هزاران سال گذشته همچنان آسیب پذیر است و پیشرفتهای مادی ( صنعتی و فنی ) میزان این آسیب پذیری را کاهش نداده است.
یکی از این دو ضعف مسئله قطع برق در ایالات پرجمعیت شمال شرقی آمریکا و جنوب شرقی کانادا بود که ۵۰ میلیون نفر را از۱۴ اوت به مدت چند روز با تاریکی و دشواری رفت و آمد و خورد و خوراک و... رو به رو ساخت؛ زیرا که زندگانی بشر امروز وابسته به برق و انرژی و مصنوعات تازه شده است و یک اتصالی کوچک خطوط انتقال و یا از کار افتادن یک دستگاه تبدیل، زندگی را بر همه جهنم می سازد.
مورد دیگر، عدم آمادگی کشورهای اروپایی به ویژه فرانسه در برابر موج گرما بود که در این کشور به مرگ ۳ تا ۵ هزار تن، به ویژه سالخوردگان انجامید. این وضعیت نشان داد سالخوردگان امروز به همان اندازه سالخوردگان صدها و هزاران سال پیش آسیب پذیر و بی یار و یاورند. آنان سازندگان «امروز» بوده اند که « امروز » آنان را در بدترین لحظات و شرایط رها ساخته بود. آنان که توانائی خود را صرف رساندن امروزی ها به «امکانات امروز» کرده بودند، در ناتوانی رها شده بودند تا از گرما جان بدهند ــ چه جان کندن دردناکی!.
بشر دهها سال است که متوجه شده از نظر وجدان، آزادی، حقوق ، و ..... بیش از نیاکان خود پیشرفت نکرده و دمکراسی که این همه برایش هیاهو شده از زمان افلاتون به این سوی، کمکی به حکومت مردم بر مردم نکرده و همچنان معدودی مشخص از راه زرنگی و یا روابط فامیلی حاکم بر آنان هستند و انتخابات و ... همه اش بازی های همانها برای سرگرمی و فریب اینان است و....
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید