سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

۱۶ اوت سال ۱۸۱۹ ـ تصویری که یک نقاش معاصر از کشتار منچستر تهیه کرده است


۱۶ اوت سال ۱۸۱۹ ـ تصویری که یک نقاش معاصر از کشتار منچستر تهیه کرده است
۱۶ اوت سال ۱۸۱۹ ـ چهار سال پس از شکست ناپلئون ـ شصت هزار تن کشاورزان منچستر انگلستان برای شنیدن اظهارات یک کشاورز مبارز به نام « هنری هانت Henry Hunt » با خانواده های خود در مزرعه « سن پترز فیلد » گرد آمده بودند و با خود قرار گذاشته بودند که پس از شنیدن حرفهای « هانت » در همانجا یک « پیک نیک » برگذار کنند .
قاضی شهر که از این خبر نگران شده بود به تقاضای مالکان ( فئودالها ) تصمیم گرفت که سواران داوطلب را برای دستگیری « هانت » و برهم زدن اجتماع اعزام دارد. این داوطلبان عمدتا از خرده مالکان و فرزندان اعیان و کسبه شهر تشکیل می شدند که در مواقع اضطراری کار پلیس ضد شورش ( امروز ) به آنان واگذار می شد. آنان هنگامی به اجتماع کشاورزان رسیدند که « هانت » سخن از اصلاحات ارضی و امضای تومار برای درخواست تصویب یک قانون در این زمینه در پارلمان و نیز لغو قانون ذرت می گفت.
سواران به سوی جایگاه سخنرانی « هانت » هجوم بردند و با کشاورزان درگیر شدند و دست به کشتار آنان زدند که اجتماعی مسالمت آمیز برپا داشته بودند. در این عملیات ششصد و ۹ مرد و زن و کودک کشته و یا مجروح شدند.
مورخان با استفاده از واژه واترلو ( محل آخرین جنگ ناپلئون با مخالفانش ) این رویداد را قتل عام « پترلو » نام نهاده اند. از آن زمان به بعد، این کشتار وسیله ای شده است که روشنفکران و انقلابیون با اشاره به آن بر مالکان ، کارفرمایان و زورگویان بتازند.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید