جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

۱۶ اوت سال ۱۲۲۷ میلادی ـ آغاز حکومت قراختائیان بر کرمان


ترکان قراختائی که اصل آنان از مناطق شمال شرقی ماوراءالنهر است از روزی چون امروز حکومت بر کرمان را آغاز کردند. براق حاجب (قتلغ خان) ۱۶ اوت سال ۱۲۲۷ میلادی (۶۰۶ خورشیدی) غیاث الدین پیرشاه حکمران کرمان را کشت و سلسله قراختائیان کرمان را تاسیس کرد. در آن زمان کرمان ، مکران ( سراسر بلوچستان تا مرز ایالت سند) و قسمتهای دیگری از جنوب شرقی ایران که یک قلمرو ایالتی را تشکیل می دادند تحت سلطه غیاث الدین بود.
کرمانی ها که شهرت به ناسیونالیست بودن دارند با داشتن دهها سال حاکم ترک ( سلجوقی و قراختایی ) حتی یک واژه ترکی یاد نگرفته و بکار نبرده اند.
سلطان جلال الدین خوارزمشاه در تفلیس بود که از قتل غیاث الدین آگاه شد و برای تنبیه «براق» ۱۷ روزه خود را از گرجستان به کرمان رساند. با وجود این , براق باقی ماند.
سلطان جلال الدین که او هم از طایفه ترکان بود در سال ۱۲۳۰ میلادی در منطقه رضائیه به دست کردها کشته شد. تاریخ از او به عنوان مردی جنگی ولی فاقد تدابیر کشور داری و مدیریت یاد می کند. «براق» پس از هفت سال حکومت بر کرمان درگذشت و مرگ ابو حامد کرمانی مولف و عارف معروف چهار سال پس از فوت براق در سال ۱۲۳۸ میلادی اتفاق افتاد. این وقایع همزمان با جنگهای صلیبی و لشکرکشیهای پی در پی اروپاییان به خاورمیانه به منظور تصرف بیت المقدس صورت می گرفت.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید